Β. Οικονόμου: “Με τις νέες τεχνολογίες δημιουργούμε την επιθυμία για μάθηση”

στον Δημήτριο ΠΟΓΚΑ

Μία καινοτόμο εκπαιδευτική πρακτική που περιλαμβάνει την εισαγωγή ήδη από το 2008 της χρήσης υπολογιστή στην εκπαιδευτική διαδικασία και από το σχολικό έτος που ολοκληρώνεται της χρήσης iPad εφαρμόζουν τα Εκπαιδευτήρια Δούκα. Το EMEAgr είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με τον εκπαιδευτικό Βασίλη Οικονόμου, υπεύθυνο συστημάτων πληροφορικής και της Ομάδας Μαθητικού Υπολογιστή των Εκπαιδευτηρίων, ο οποίος συντονίζει τα προγράμματα ένταξης των νέων τεχνολογιών στην εκπαιδευτική διαδικασία του σχολείου.

Από το 2008 κάθε μαθητής των Εκπαιδευτηρίων από τη Δ’ Δημοτικού έως και την Α’ Λυκείου έχει τον προσωπικό του Μαθητικό Υπολογιστή, τον οποίο χρησιμοποιεί στο πλαίσιο των μαθημάτων, ενώ από το σχολικό έτος 2012 – 2013, οι μαθητές της Δ’ Δημοτικού, που από του χρόνο θα φοιτούν στην Ε’ τάξη, χρησιμοποιούν και iPad.

Ο Μαθητικός Υπολογιστής και η μεθοδολογία 1:1 (ένας μαθητής με ένα προσωπικό υπολογιστή), εισήχθη στην εκπαιδευτική διαδικασία όχι μόνο για να την προσαρμόσει στις σύγχρονες απαιτήσεις, αλλά – γιατί όχι; – και για να αλλάξει κάποιες προσεγγίσεις, ‘εμπλέκοντας’ δημιουργικά όσο το δυνατόν περισσότερες από τις γνωστές μεθοδολογίες μάθησης. Έτσι, με την αξιοποίησή τους μεταβαίνουμε από αυστηρά δασκαλοκεντρικά μοντέλα, σε πιο ομαδοσυνεργατικά σχήματα.  Τελικά πετυχαίνουμε ένα σχολείο δημιουργικό, ευχάριστο, χαρούμενο και αποτελεσματικό για τους μαθητές όλων των βαθμίδων μας“, τονίζει ο Β. Οικονόμου.

doukas_mathitikos ypologistis_454230Οι μαθητές χρησιμοποιούν τον προσωπικό τους υπολογιστή, που τους έχει αγορασθεί ή παραχωρηθεί από τους γονείς τους, τον οποίο και μεταφέρουν στο σχολείο, ελαφρύνοντας κατά πολύ τη σχολική σάκα από το βάρος των βιβλίων. Σε αυτόν εγκαθίσταται το σύνολο του εκπαιδευτικού τους υλικού σε ψηφιακή μορφή: από διαδραστικά βιβλία μέχρι εφαρμογές τήρησης και οργάνωσης σημειώσεων, αλλά και διαδραστικούς “μικρόκοσμους” δοκιμής και πειραματισμού, με στόχο τη δημιουργία πολλαπλών αναπαραστάσεων για τις περισσότερες θεματικές περιοχές. Το διαδραστικό υλικό και το εύχρηστο λογισμικό που έχει στη διάθεσή του ο εκπαιδευτικός, εμπλουτίζει τα μαθήματά του και δημιουργεί πολλαπλές αναπαραστάσεις στους μαθητές με στόχο την κινητοποίησή τους και την ευκολότερη εμπέδωση της ύλης.

Όπως εξηγεί ο Β. Οικονόμου, οι μαθητές από τη Δ’ Δημοτικού μέχρι και την Α’ Λυκείου που χρησιμοποιούν τον υπολογιστή, μαθαίνουν με το δικό τους ρυθμό, μελετώντας από διαδραστικά βιβλία που παρέχουν επιλεγμένο και κατάλληλα διαμορφωμένο οπτικοακουστικό υλικό, συμμετέχουν σε ομαδοσυνεργατικές εργασίες, πειραματίζονται, δημιουργούν το δικό τους πολυμεσικό υλικό και το παρουσιάζουν, ενώ αυτοαξιολογούνται από ειδικά διαμορφωμένες εφαρμογές μέσα από ένα εύχρηστο και προσβάσιμο από οπουδήποτε περιβάλλον εργασίας. Σημαντικό είναι και το γεγονός ότι, με βάση τις εσωτερικές και εξωτερικές έρευνες των Εκπαιδευτηρίων, η αποδοχή της εκπαιδευτικής αυτής καινοτομίας εφοδιάζει με δεξιότητες και βρίσκει την αποδοχή όχι μόνο των άμεσα εμπλεκομένων, μαθητών και εκπαιδευτικών, αλλά και των γονέων, οι οποίοι συμμετέχουν σε ειδικά διαμορφωμένα σεμινάρια και επιμορφώσεις. Η αποδοχή των γονέων στην πρώτη τάξη που συμμετέχει στο πρόγραμμα, τη Δ’ Δημοτικού, τέσσερα χρόνια μετά την εισαγωγή του προγράμματος, είναι πλέον μεγαλύτερη από αυτή της πρώτης χρονιάς, όπου είχαν εκφραστεί κάποιες αρχικές επιφυλάξεις, κυρίως για θέματα δικτύου.

Αυτό που κερδίζουν καθημερινά οι μαθητές μας, είναι η καλλιέργεια ικανοτήτων του 21ου αιώνα, ως αποτέλεσμα γνώσεων, δεξιοτήτων, στάσεων και αξιών.  Επικοινωνούν στην ελληνική αλλά και την αγγλική γλώσσα από οπουδήποτε και οποιαδήποτε στιγμή, αξιοποιούν την ψηφιακή τεχνολογία με εκπληκτική ευχέρεια, αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, συμμετέχουν δημιουργικά, συνεργάζονται, διερευνούν, αναλύουν και συνθέτουν γεγονότα και καταστάσεις, αυτορυθμίζονται  και  μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν“, τονίζει ο εκπαιδευτικός.

doukas_mathitikos ypologistis_170215Ερωτηθείς για το κατά πόσον η γνώση χρήσης των συσκευών τεχνολογίας είναι απαραίτητη στους σημερινούς πολίτες και μάλιστα από τόσο μικρή ηλικία απαντά με ένα πραγματικό παράδειγμα: “Είχαμε την τύχη να ακούσουμε κάποιον μαθητή σε ένα διεθνές συνέδριο να λέει ότι ‘όταν μπαίνω στην αίθουσα για μάθημα, αισθάνομαι σαν να μπαίνω σε αεροπλάνο. Εκεί μου ζήτησαν να κλείσω οποιαδήποτε ηλεκτρονική συσκευή είχα μαζί μου. Όσο διήρκεσε το ταξίδι μου αισθανόμουν αποκομμένος από τον υπόλοιπο κόσμο’. Σε καμία περίπτωση, λοιπόν, δεν θα θέλαμε κάτι τέτοιο για τις σύγχρονες αίθουσες δημιουργικής διερεύνησης και όχι παθητικής διδασκαλίας, όπου τα παιδιά μας περνούν ένα μεγάλο μέρος της καθημερινότητάς τους“.   

“Η μελέτη χωρίς επιθυμία κλειδώνει τη μνήμη και δεν συγκρατεί τίποτα από αυτά που δέχεται” είναι τα λόγια του Λεονάρντο ντα Βίντσι που οδηγούν τον Βασίλη Οικονόμου στην εκπαιδευτική του πορεία. “Με τις νέες αυτές προσεγγίσεις προσπαθούμε να δημιουργήσουμε την επιθυμία για μάθηση“, τονίζει.

***Ο Βασίλης Οικονόμου μαζί με τη συνάδελφό του από τα Εκπαιδευτήρια Δούκα Σοφία Παπαδοπούλου κατέκτησαν ανάμεσα σε 70 και πλέον έγκυρες συμμετοχές την πρώτη θέση στους τελικούς του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Πρωτοπόρων Εκπαιδευτικών, που διεξήχθησαν προσφάτως για όγδοη χρονιά στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας της Microsoft Ελλάς, Φόρουμ Συνεργάτες στη Μάθηση. Οι Β. Οικονόμου και Σ. Παπαδοπούλου παρουσίασαν εκπαιδευτική δραστηριότητα “Από το μέρος… στο όλον“, ενώ κατακτώντας την πρώτη θέση, το project κερδίζει δικαίωμα συμμετοχής στο Παγκόσμιο Φόρουμ Συνεργάτες στη Μάθηση που θα διοργανωθεί τον επόμενο Μάρτιο αναδεικνύοντας τους πρωτοπόρους εκπαιδευτικούς σε διεθνές επίπεδο.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ