Clio Muse: “Μια βραδιά στο Μουσείο” με την εφαρμογή που αλλάζει τον τρόπο που κατανοούμε ένα έκθεμα

του Δημητρίου ΠΟΓΚΑ

Σε ένα μεγάλο launching event στο Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών – Ίδρυμα Βούρου Ευταξία θα παρουσιασθεί την Πέμπτη 13 Φεβρουαρίου για πρώτη φορά στο τεχνολογικό και μουσειακό κοινό της Αθήνας, η εφαρμογή Clio Muse, η οποία φιλοδοξεί να εισάγει έναν σύγχρονο τρόπο επίσκεψης ενός μουσείου και κατανόησης των εκθεμάτων του.

Η startup φιλοξενείται στο Orange Grove, τον χώρο επιχειρηματικής “εκκόλαψης” της πρεσβείας της Ολλανδίας στην Αθήνα, και έχει αναπτύξει μία εφαρμογή που επιτρέπει στους επισκέπτες του μουσείου, του αρχαιολογικού χώρου ή γενικότερα του ιδρύματος που φιλοξενεί μία πολιτιστική έκθεση να διαβάσουν σύντομες, ανέκδοτες ιστορίες για τα εκθέματα, την ώρα που τα επισκέπτονται και τα αντικρίζουν από κοντά. Οι ιστορίες προέρχονται από την ιστορική βιβλιογραφία και τις πηγές του μουσείου, ενώ διατηρούν έναν “σπάνιο” χαρακτήρα, υπό την έννοια ότι δεν είναι διαθέσιμες στο ευρύ κοινό με μία απλή αναζήτηση στο Διαδίκτυο.

Οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα μέσα από την εφαρμογή να ψηφίζουν τις αγαπημένες τους ιστορίες για τα εκθέματα που παρακολούθησαν σε ένα μουσείο, να τις προσθέτουν σε λίστες αγαπημένων, ώστε να τις ξαναδιαβάζουν αργότερα και να τις διαμοιράζουν στους φίλους τους μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα. Σε επόμενο στάδιο, η εφαρμογή θα δίνει τη δυνατότητα στους επισκέπτες να σχολιάζουν τις ιστορίες αυτές.

Το EMEAgr επισκέφθηκε το Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών – Ίδρυμα Βούρου Ευταξία και συνομίλησε, λίγα 24ωρα πριν την εκκίνηση της εφαρμογής, με τους συνδημιουργούς της startup, Γιάννη Νικολόπουλο, Ανδρέα Φατούρο και Δάφνη Τσεβρένη, οι οποίοι τόνισαν ότι στόχος της Clio Muse είναι να φέρει μία προστιθέμενη αξία στο συνεργαζόμενο μουσείο και στις εκθέσεις του, δίνοντας έμφαση στο ίδιο το φυσικό αντικείμενο που εκτίθεται, στην ιστορία πίσω από αυτό και στο ποιοτικό περιεχόμενο που διακινείται μέσω της εφαρμογής.

Όπως τονίζει ο Γ. Νικολόπουλος, επικεφαλής developer της Clio Muse (έτερος συνεργαζόμενος developer είναι ο Βασίλης Καλαβρουζιώτης), η ομάδα δεν έχει επικεντρωθεί στην ανάπτυξη μίας “φανταχτερής” εφαρμογής, αλλά, όπως προανεφέρθη, σε μία εφαρμογή που θα ελκύει τους επισκέπτες στο μουσείο για το μοναδικό και ενδιαφέρον περιεχόμενο που βοηθά τους χρήστες να γνωρίσουν καλύτερα το έκθεμα που αντικρίζουν. Με βάση την έρευνα αγοράς που έχει πραγματοποιήσει η startup, οι αντίστοιχες εφαρμογές ξενάγησης εστιάζουν στη δημιουργία “τέλειων” τεχνικώς πλατφόρμες, οι οποίες “γεμίζουν” με περιεχόμενο από το Διαδίκτυο και αμφίβολες πηγές, με αποτέλεσμα να μην καλύπτουν τις γνωστικές αναζητήσεις των επισκεπτών. Αυτό το κενό επιχειρεί να καλύψει η Clio Muse, προσφέροντας μία άρτια  τεχνικώς πλατφόρμα για iOS, Android και για το web, η οποία όμως προσφέρει ένα ολοκληρωμένο και μοναδικό πληροφοριακό περιεχόμενο.

Αντίστοιχα, ιδιαίτερα πλεονεκτήματα προσφέρει η πλατφόρμα της Clio Muse και για τα συνεργαζόμενα μουσεία και κάθε είδους πολιτιστικά ιδρύματα, καθώς ουσιαστικώς τους επιτρέπει να αυξήσουν την “εμπλοκή” των επισκεπτών τους με τα εκθέματα και τους ίδιους τους χώρους, να αυξήσουν την επισκεψιμότητά τους, αλλά και τα ποσοστά των επισκεπτών που επιστρέφουν και άλλες φορές για να δουν ξανά μία έκθεση.

Όπως εξηγεί από την πλευρά του ο Α. Φατούρος, απόφοιτος της Σχολή Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης, η πλατφόρμα κατ’ αρχάς παρέχει στατιστικά δεδομένα για την αλληλεπίδραση των επισκεπτών με τα εκθέματα και τις ιστορίες τους, επιτρέποντάς στα μουσεία να παρακολουθούν την “κίνηση” και τη δημοφιλία των εκθεμάτων, να προγραμματίζουν τις εκθέσεις τους με βάση αυτά τα δεδομένα και να αυξάνουν την αναγνωρισιμότητα και τη δημιουργικότητά τους, εκπαιδεύοντας ταυτόχρονα το κοινό τους.

Επιπλέον, η εφαρμογή επιτρέπει στα μουσεία να ανανεώνουν τις πληροφορίες και τις ιστορίες για τα εκθέματά τους και να αποστέλουν την ενημέρωση στους επισκέπτες που έχουν ψηφίσει το συγκεκριμένο έκθεμα, αυξάνοντας την “εμπλοκή” των επισκεπτών με το μουσείο και το ίδιο το αντικείμενο (η οποία σήμερα περιορίζεται στη μία φορά που θα επισκεφθεί κάποιος ένα μουσείο), αλλά και το ποσοστό των επισκεπτών που επιστρέφει για να δει ξανά ένα έκθεμα, υπό το “πρίσμα” της νέας ιστορίας που του έχει αποκαλυφθεί.

Ουσιαστικώς, με τα ίδια εκθέματα και διαφορετικές κάθε φορά ιστορίες, το μουσείο μπορεί να προσελκύσει τους επισκέπτες να παρακολουθήσουν ξανά την έκθεσή του, εξηγεί ο Α. Φατούρος.

clio muse app

Πρακτικώς, το μουσείο επιλέγει από το σύνολο των εκθεμάτων του έναν συγκεκριμένο αριθμό για τον οποίο θέλει να διηγηθεί τις ιστορίες του (για παράδειγμα, 15 – 20 εκθέματα), μέσα από τα οποία δημιουργεί ένα “μονοπάτι” μίας ευρύτερης ιστορίας για ολόκληρη την έκθεση που φιλοξενεί. Άλλωστε, σχεδόν ποτέ και οι ίδιοι οι επισκέπτες δεν διαβάζουν τις ιστορίες ή τις λεζάντες για όλα τα εκθέματα, αλλά μόνο για τα σημαντικότερα ή για όσα τους τραβούν την προσοχή. Οι ιστορίες επιμελούνται τόσο από την ομάδα της εφαρμογής (η Clio Muse συνεργάζεται ήδη με τη μουσειολόγο Έλενα Παπαγιαννοπούλου) όσο και από τα ίδια τα μουσεία και τους ανθρώπους τους.

Παράλληλα, η startup, στο πλαίσιο του ολοκληρωμένου προϊόντος που προσφέρει στα μουσεία, συνεργάζεται με εταιρείες παροχής Διαδικτύου, ώστε τα μουσεία να παρέχουν σύνδεση που θα επιτρέπει στους επισκέπτες να κατεβάσουν την εφαρμογή, ενώ τους διασυνδέει με εταιρείες οι οποίες στα πλαίσια της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης θέλουν να υποστηρίξουν το έργο ενός μουσείου, ιδιαίτερα από την στιγμή που η απήχησή του αυξάνεται με τη χρήση της Clio Muse.

Από την πλευρά τους, οι χρήστες μπορούν να κατεβάσουν την εφαρμογή όχι μόνο όταν προσέλθουν σε ένα συνεργαζόμενο μουσείο, αλλά και πριν, και έτσι να δουν εκθέσεις που βρίσκονται κοντά τους, να δει χρηστικές πληροφορίες (ωράριο, διεύθυνση, εισιτήρια κλπα.) για τον πολιτιστικό χώρο που θέλει να επισκεφθεί και να προετοιμάσει την επίσκεψή του στην έκθεση διαβάζοντας από πριν τις ιστορίες για τα φιλοξενούμενα εκθέματα. Κάθε έκθεμα που περιλαμβάνεται στην Clio Muse λαμβάνει έναν αριθμό, τον οποίο πληκτρολογεί στην εφαρμογή ο επισκέπτης προκειμένου να δει και να διαβάσει την αντίστοιχη, πάντοτε σύντομη, ιστορία.

Επόμενος στόχος της Clio Muse είναι να διασυνδέει εκθέματα που βρίσκονται διάσπαρτα σε διαφορετικές εκθέσεις ή σε διαφορετικά μουσεία, μέσα από συνεργασίες με τους εκάστοτε χώρους, αλλά και η προσθήκη στοιχείων “παιχνιδοποίησης” μίας επίσκεψης σε ένα χώρο.

Απώτερος στόχος, όμως, και ο λόγος για τον οποίο ξεκίνησαν όλα για την Clio Muse τον Οκτώβριο του 2012, είναι, όπως τονίζουν οι Α. Φατούρος και Γ. Νικολόπουλος, η δημιουργία μίας παγκόσμιας πλατφόρμας δικτύωσης της πολιτισμικής κληρονομιάς, η οποία θα αναδεικνύει τις “κρυφές” ιστορίες για τα μεγάλα, αλλά και τα μικρότερα, “απομεινάρια” του ιστορικού και πολιτιστικού μας παρελθόντος.

Αν θέλετε να γνωρίσετε από κοντά το όραμα της Clio Muse, το επίσημο λανσάρισμα της εφαρμογής πραγματοποιείται την Πέμπτη 13 Φεβρουαρίου στις 18:00 στην εκδήλωση “Μια βραδιά στο Μουσείο με την Clio Muse”. Αρχικά, στην αίθουσα του φιλολογικού συλλόγου “Παρνασσός” στην Πλατεία Καρύτση οι Αντώνης Βογιατζής, Αγλαΐα Αρχοντίδου-Aργύρη (πρόεδρος και διευθύντρια Μουσείου της Πόλεως Αθηνών – Ιδρύματος Βούρου Ευταξία) και ο Γιαν Φερστέιχ (πρέσβης του βασιλείου της Ολλανδίας στην Αθήνα) θα παρουσιάσουν το μουσείο, τη συνεργασία και την ίδια την εφαρμογή. Η εκδήλωση θα συνεχιστεί στον ίδιο τον χώρο του μουσείου (Ι. Παπαρρηγοπούλου 5-7, πλατεία Κλαυθμώνος), όπου οι παριστάμενοι θα μπορέσουν να δουν την έκθεση μέσα από τα “μάτια” της Clio Muse. Η Vodafone θα χορηγήσει 30 συσκευές για όσους επισκέπτες δεν διαθέτουν δική τους. Δείτε περισσότερες πληροφορίες, πατώντας εδώ.

clio muse mouseio poleos athinon 454170 eventors

Το Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών
Όταν απελευθερώθηκε η Αθήνα από τους Τούρκους (1827) οι πρώτοι που ήρθαν να την κατοικίσουν ήταν Έλληνες κυρίως επιχειρηματίες και τραπεζίτες του εξωτερικού. Ένας από αυτούς ήταν και ο Χιώτης Σταμάτιος Δεκόζης Βούρος (1792-1881). Δούλευε και ζούσε ως έμπορος στη Βιέννη και στην Κωνσταντινούπολη, αλλά επέστρεψε και εγκαταστάθηκε στην Αθήνα το 1832. Έχτισε το σπίτι του (Οικία Δεκόζη-Βούρου) το 1833-4 με σχέδια των αρχιτεκτόνων G. Lueders και J. Hoffman. Το κτίριο αυτό μετατράπηκε κατά το διάστημα 1837-1842 στο πρώτο παλάτι του βασιλιά Όθωνα και της Αμαλίας. Το 1859 ο Σταμάτιος Βούρος έκτισε με σχέδια του μηχανικού Γεράσιμου Μεταξά ένα δεύτερο κτίριο δίπλα στο πρώτο, για τον γιο του Κωνσταντίνο. Τα δυο αυτά κτίρια στεγάζουν σήμερα το Μουσείο της Πόλης των Αθηνών – Ίδρυμα Βούρου-Ευταξία.

Το Μουσείο ίδρυσε το 1973 ο δισέγγονος του Σταματίου Βούρου, Λάμπρος Ευταξίας, ο οποίος κληρονόμησε την περιουσία του προπάππου του. Ήταν μεγάλος συλλέκτης, λάτρης του ελληνικού παρελθόντος και δώρισε την συλλογή του και την περιουσία του σε τρία μουσεία. Ακόμη έδωσε μεγάλα χρηματικά ποσά σε οργανισμούς και συλλόγους σχετικούς με τον αθλητισμό και τον πολιτισμό. Βοήθησε στην δημιουργία του Συλλόγου “Οι Φίλοι της Μουσικής” και έβαλε τα θεμέλια για την ολοκλήρωση του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Δώρισε κοσμήματα και φορέματα της οικογένειας του, καθώς και οίκημα για την επέκταση του Μουσείου Μπενάκη (κεντρικό κτίριο, οδός Κουμπάρη). Παραχώρησε, ακίνητο στην οδό Αγίων Ασωμάτων, όπου σήμερα  στεγάζεται το Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης. Τέλος δώρισε μεγάλο αριθμό αρχαίων ελληνικών αντικειμένων της κλασικής εποχής στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.

Το Μουσείο παρουσιάζει τη νεώτερη ιστορία των Αθηνών. Συγκεντρώνει τεκμήρια που αφορούν κυρίως την περίοδο της φραγκοκρατίας και ύστερα, ενώ το μεγαλύτερο μέρος της συλλογής επικεντρώνεται στον 19ο αιώνα.

Κάποια από τα σημαντικότερα εκθέματα του μουσείου είναι οι ελαιογραφίες των: Jacques Carrey – “Η Αθήνα του 1674”, Νικολάου Γύζη – “Το Καρναβάλι στην Ελλάδα” και Antoine – Alphonse Montfort – “Έλληνες Πειρατές” (1835),  τα έπιπλα του βασιλικού ζεύγους καθώς και η μακέτα των Νικόλαου Γερασίμωφ και Ιωάννη Τραυλό “Πρόπλασμα της Αθήνας στα 1842” (1979), η οποία παρουσιάζεται σήμερα στην ψηφιακή περιήγηση “Αθήνα του χθες και του σήμερα”.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ