Black Friday: Ευχαριστημένες οι επιχειρήσεις, πώς την κατέγραψαν ΕΣΕΕ και ΠΑΜΑΚ

Την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου 2016 εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα η πρακτική του Black Friday, που αποτελεί έναν θεσμό που εφαρμόζεται στις ΗΠΑ την επόμενη της Ημέρας των Ευχαριστιών εδώ και αρκετές δεκαετίες έως και σήμερα, με αρχικές αναφορές του όρου στις αρχές του 19ου αιώνα.

Πλέον, η συγκεκριμένη μέρα θεωρείται μία γιορτή του εμπορίου σηματοδοτώντας την έναρξη της χριστουγεννιάτικης εορταστικής περιόδου. Η πρακτική έχει επεκταθεί και σε άλλες χώρες εκτός των ΗΠΑ στις οποίες οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου πραγματοποιούν μεγάλες προσφορές/εκπτώσεις στα προϊόντα τους. Ο θεσμός της αποκαλούμενης «Μαύρης Παρασκευής» (Black Friday), παραδοσιακά αποτελεί την ημέρα με τη μεγαλύτερη αγοραστική κίνηση του έτους, στην οποία αντιστοιχεί το 30% του ετήσιου τζίρου των καταστημάτων ενώ σε κάποιες κατηγορίες προϊόντων όπως στα κοσμήματα, το ποσοστό αυτό αγγίζει το 40%.

Θετική αποτίμηση από τις επιχειρήσεις

Στην πλειοψηφία τους οι μεγάλες επιχειρήσεις είχαν θετική αποτίμηση από την Black Friday.

Media Markt: 200.000 επισκέπτες και πάνω από 1 εκατ. μοναδικοί Online επισκέπτες στο Black Friday

Η εταιρεία δήλωσε ότι συνολικά, το Black Friday στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία για τη Media Markt.

«Οι πραγματικά καλές προσφορές σε συνδυασμό με την άριστη οργάνωση που χαρακτηρίζει την εταιρεία επέτρεψαν στη Media Markt να κερδίσει τις εντυπώσεις. Το καλά σχεδιασμένο πλάνο της εταιρείας της επέτρεψε να αντιμετωπίσει με επιτυχία την αυξημένη ζήτηση χωρίς αρνητικά σχόλια και απρόοπτα που ταλαιπώρησαν άλλες εταιρείες του λιανεμπορίου. Με την εξαιρετική πολυκαναλική λειτουργία για την οποία φημίζεται, η Media Markt κατάφερε να εξυπηρετήσει το κοινό το ίδιο ποιοτικά από όποιο σημείο επέλεξε να αγοράσει, διατηρώντας ικανοποιητικές ποσότητες στα είδη σε προσφορά αλλά και φροντίζοντας το online κατάστημα να αντέξει τόσο μεγάλο traffic.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει και η ανταπόκριση των Ελλήνων από απομακρυσμένες περιοχές, οι οποίοι είχαν τη δυνατότητα να αγοράσουν προσφορές που διαφορετικά δεν θα τους ήταν προσβάσιμες . Το προσωπικό δουλεύει πυρετωδώς να εξυπηρετήσει αυτό το μεγάλο όγκο παραγγελιών , ενώ συγχρόνως διορθώνει όποιο πρόβλημα προκύπτει».

ΠΛΑΙΣΙΟ: «Βούλιαξαν» καταστήματα και site λόγω της Black Friday

Πολύ μεγάλη ανταπόκριση σημείωσαν οι προσφορές της ΠΛΑΙΣΙΟ στο πλαίσιο της σημερινής «Black Friday».

Τόσο τα καταστήματα της αλυσίδας, όσο και το e-shop της, κατακλύστηκαν από χιλιάδες κόσμο που ήθελε να προλάβει τις προσφορές πριν αυτές εξαντληθούν.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το e-shop της αλυσίδας σημείωσε σήμερα ένα μοναδικό ρεκόρ για τα ελληνικά online δεδομένα, αφού από τα ξημερώματα της Παρασκευής μέχρι τις 2 το μεσημέρι είχε δεχτεί πάνω από 4.100 online παραγγελίες, σημειώνοντας αύξηση παραγγελιών άνω του 550%!

Παράλληλα, το τηλεφωνικό κέντρο της αλυσίδας έχει δεχτεί πάνω από 7.000 κλήσεις σε 5 μόνο ώρες.

Megasoft: Επιτυχημένη η ενέργεια, κερδισμένες οι επιχειρήσεις

Μια μοναδική ευκαιρία για μηχανογράφηση σε ιδιαίτερα χαμηλή τιμή έδωσε η Megasoft στις επιχειρήσεις, με αφορμή τον διεθνή θεσμό Black Friday που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου και στην Ελλάδα. Η εταιρεία για μία και μόνο ημέρα πρόσφερε τις πρωτοποριακές εφαρμογές μηχανογράφησης PRISMA Win με έκπτωση 50%. Το δίκτυο συνεργατών της εταιρείας σε Ελλάδα και Κύπρο κινήθηκε άμεσα για να εξυπηρετήσει τον μεγάλο αριθμό των επιχειρήσεων που ανταποκρίθηκαν στην ενέργεια και επέλεξαν PRISMA Win!

Ο Αθανάσιος Ντάκουλας, διευθύνων σύμβουλος της Megasoft, δήλωσε σχετικά: «Είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι γιατί η ενέργεια «Black Friday» συνέπεσε χρονικά με το πιο κατάλληλο διάστημα για να επιλέξει μια επιχείρηση το πληροφοριακό της σύστημα, ώστε να υποδεχτεί τη νέα χρονιά μηχανογραφημένη. Στόχος μας είναι να στηρίζουμε τις επιχειρήσεις και να δίνουμε την ευκαιρία σε κάθε επαγγελματία να αποκτήσει τα κατάλληλα εργαλεία για την ανάπτυξη της επιχείρησής του. Θα συνεχίζουμε να στηρίζουμε τέτοιες ενέργειες γιατί η μηχανογράφηση είναι απαραίτητη και πρέπει να είναι προσιτή σε όλους!».

Black Friday: Έτσι την κατέγραψε σε 17 πόλεις η ΕΣΕΕ

Αύξηση της αγοραστικής κίνησης στις κεντρικές αγορές, ανομοιόμορφη εικόνα ανά την Ελλάδα, και μεταξύ εμπορικών καταστημάτων και αλυσίδων, αλλά και επιφυλάξεις από τους Εμπορικούς Συλλόγους προκαλεί η πρώτη «απόπειρα» της «Black Friday», σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας της ΕΣΕΕ.

Μεταξύ άλλων προκύπτει ότι οι καταναλωτές σε κεντρικές αγορές φάνηκαν να ήταν πιο έτοιμοι από τους καταστηματάρχες για την «Black Friday», κυρίως λόγω των προωθητικών ενεργειών μεγάλων εμπορικών αλυσίδων, οπότε η κίνηση της αγοράς ήταν αυξημένη, ενώ αντίθετα, οι εκπρόσωποι των εμπορικών συλλόγων δήλωσαν αιφνιδιασμό και ανέφεραν έλλειμμα ενημέρωσης.

Το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγει η Συνομοσπονδία είναι ότι σε γενικές γραμμές φαίνεται ότι πρόκειται για μια πρωτοβουλία υιοθέτησης του διεθνούς θεσμού από τις μεγάλες αλυσίδες, οι οποίες με τον «βομβαρδισμό» ενημέρωσης των καταναλωτών σχετικά με τη συγκεκριμένη ημέρα και των συντονισμένων προωθητικών ενεργειών τους, στην ουσία «παρέσυραν» τα εμπορικά καταστήματα, ώστε να συμμετέχουν σχεδόν αιφνιδίως και την τελευταία στιγμή. Επίσης, ότι η γενική στάση του επιχειρηματικού κόσμου απέναντι στο θεσμό μπορεί να γίνει θετική, αν υπάρξει οργάνωση και σωστός συντονισμός, ώστε η «Black Friday» να λαμβάνεται ως πρωτοβουλία των εμπορικών καταστημάτων στις κεντρικές εμπορικές αγορές και όχι ως μια πρακτική των μεγάλων αλυσίδων που υιοθετείται αναγκαστικά και από τα μικρά καταστήματα.

Αναλυτικά η εικόνα από 17 πόλεις της χώρας, σύμφωνα με την έρευνα της ΕΣΕΕ στους τοπικούς Εμπορικούς Συλλόγους, έχει ως εξής:

1. Αθήνα

– Συμμετοχή των καταστημάτων σε μικρό ποσοστό, κυρίως συμμετείχαν τα επώνυμα και οι αλυσίδες, με επίπεδο εκπτώσεων περίπου 21-40%.

– Υψηλή επισκεψιμότητα στο κέντρο της Αθήνας, αλλά κυρίως στις μεγάλες αλυσίδες. Δεν υπάρχει εικόνα για τα μικρά καταστήματα.

– Το αποτέλεσμα του συγκεκριμένου θεσμού, θα κρίνει την υιοθέτησή του ή όχι.

2. Πειραιάς

– Συμμετοχή των καταστημάτων της περιοχής κατά ένα ποσοστό 40 με 50%, με επίπεδο εκπτώσεων της τάξεως του 11-20%.

– Τα καταστήματα που συμμετείχαν πραγματοποίησαν εκπτώσεις σε όλα τα εμπορεύματα ανεξαιρέτως (stock/σεζόν).

– Θετικά / Μεγάλη επισκεψιμότητα και αύξηση τζίρου. Θετικό για το τέλος του μήνα.

– Η ενδεχόμενη καθιέρωση του θεσμού προϋποθέτει οργάνωση, προβολή και ενημέρωση, καθώς δεν υπήρξε ενημέρωση και τα καταστήματα της περιοχής δεν είχαν τη δυνατότητα προετοιμασίας.

3. Περιστέρι

– Συμμετείχε περίπου το 15% των εμπορικών καταστημάτων, ενώ ανεξαιρέτως συμμετείχαν όλε οι αλυσίδες, οι οποίες προώθησαν και το θεσμό συμπαρασύροντας τα μικρά μαγαζιά.

– Η μικρή μερίδα των εμπορικών καταστημάτων που συμμετείχε πραγματοποίησε εκπτώσεις κυρίως σε «stock» εμπορεύματα.

– Σαν γενική εικόνα, σημειώθηκε υψηλότερη επισκεψιμότητα στην εμπορική αγορά σε σχέση με τον υπόλοιπο μήνα.

– Η ενδεχόμενη υιοθέτηση της Black Friday χρειάζεται οργάνωση και συνεργασία καθώς τόσο ο κόσμος αλλά και τα καταστήματα δεν ήταν ενημερωμένοι.

4. Ν. Ιωνία

– Η Black Friday μπορεί να χαρακτηριστεί ως «εικονική» για την εν λόγω περιοχή

– Πολύ λίγα καταστήματα συμμετείχαν (10-15%), με επίπεδο εκπτώσεων της τάξεως του 20-40%, κυρίως σε εμπορεύματα της σεζόν και μόνο για τη σημερινή ημέρα.

– Υψηλή επισκεψιμότητα στην αγορά, χωρίς όμως να φαίνεται ότι οι καταναλωτές επιδίδονταν και σε αγορές.

5. Κηφισιά

– Λίγα καταστήματα συμμετείχαν κυρίως αλυσίδες.

– Δεν υπήρξε οργάνωση και συντονισμός. Ενώ θα πρέπει να υπάρξει ενημέρωση των εμπόρων.

– Γενικά θετική άποψη για το θεσμό

6. Μαρούσι

– Συμμετείχαν με υψηλά επίπεδα εκπτώσεων (της τάξεως του 50%) σε εμπορεύματα stock αλλά και της σεζόν.

– Κινήθηκαν καλύτερα οι πωλήσεις σε σχέση με τις προηγούμενες ημέρες, καθώς όπως χαρακτηριστικά αναφέρθηκε «Ο κόσμος αγκάλιασε το θεσμό».

7. Χαλάνδρι

– Συμμετείχε περίπου το 30-40% των εμπορικών καταστημάτων της περιοχής, με εκπτώσεις που κυμάνθηκα στο 21-40% και κυρίως σε εμπορεύματα stock.

– Δεν υπήρξε ιδιαίτερη διαφοροποίηση της επισκεψιμότητας σε σχέση με τις προηγούμενες ημέρες.

– Διαφορετική λειτουργία της Black Friday, στο εξωτερικό, σε διαφορετικά δεδομένα καθώς συνέπεσε χρονικά με εορταστική περίοδο.

– Έλλειψη οργάνωσης και τα καταστήματα ήταν απροετοίμαστα.

8. Θεσσαλονίκη

– Συμμετείχαν ελάχιστα καταστήματα στην Black Friday, κυρίως συμμετείχαν τα μεγάλα καταστήματα και οι πολυεθνικές, στα οποία χαρακτηριστικά δημιουργήθηκαν «ουρές» από καταναλωτές.

– Τα λίγα εμπορικά καταστήματα που συμμετείχαν έκαναν εκπτώσεις τις τάξεως του 10% και κυρίως σε μικρό μέρος των νέων παραλαβών.

– Η «Black Friday» είναι ένα νέο «τρικ» για προσέγγιση καταναλωτών και δεν έχει καμία σχέση με το εξωτερικό αλλά λαμβάνει περισσότερο την μορφή προσφορών.

9. Πάτρα

– Συμμετοχή κυρίως μεγάλων αλυσίδων και πολύ λίγων εμπορικών καταστημάτων (10%).

– Τα λίγα εμπορικά καταστήματα που συμμετείχαν έκαναν εκπτώσεις τις τάξεως του 20-40%, κυρίως σε εμπορεύματα stock και πολύ μικρό μέρος της νέας σεζόν.

– Πιο υψηλή επισκεψιμότητα στην εμπορική αγορά σήμερα σε σχέση με τον υπόλοιπο μήνα.

– Δεν υπήρξε σωστή προώθηση, ενημέρωση και οργάνωση του θεσμού

– Μέτρο με «ξενόφερτο» χαρακτήρα και θα μπορούσαμε με βάση την ελληνική πραγματικότητα να υιοθετηθούν άλλες πρακτικές.

10. Ιωάννινα

– Συμμετείχαν αρκετά καταστήματα, σχεδόν το 50%, με εκπτώσεις της τάξεως του 20-30%.

– Πραγματοποίησαν εκπτώσεις της τάξεως του 20% σε εμπορεύματα της νέας σεζόν και 50% σε εμπορεύματα «stock»

– Καλύτερη κίνηση των πωλήσεων σε σχέση με τις προηγούμενες ημέρες, που η αγορά δεν είχε καθόλου κόσμο.

11. Ρόδος

– Συμμετοχή κυρίως των μεγάλων αλυσίδων και πολύ λίγων εμπορικών καταστημάτων (10%) με ειδικές πρόσφορες στα καταστήματα ηλεκτρικών ειδών.

12. Αλεξανδρούπολη

– Συμμετοχή πολύ λίγων εμπορικών καταστημάτων (10%), παρακινημένοι από τις διαφημίσεις των μεγάλων αλυσίδων, με εκπτώσεις κυρίως σε συγκεκριμένη κατηγορία εμπορευμάτων.

– Υπήρξε μια σχετική εμπορική κίνηση στην αγορά χωρίς να υπάρχει ακόμα εικόνα αν προσέδωσε και θετική τάση στο τζίρο.

– Δεν υπήρξε οργάνωση κάποια οργάνωση σχετικά με το θεσμό.

13. Λάρισα

– Συμμετοχή κυρίως μεγάλων αλυσίδων και πολύ λίγων εμπορικών καταστημάτων (10%).

– Η συνεχόμενη ύπαρξη εκπτώσεων και προσφορών στα καταστήματα δεν καθιστά το θεσμό σε κάποιο ιδιαίτερο γεγονός.

14. Σπάρτη

– Κυρίως μεγάλες αλυσίδες συμμετείχαν και επώνυμα καταστήματα, ενώ τα μικρότερα καταστήματα δεν ήταν προετοιμασμένα.

– Πιο συντονισμένη οργάνωση και ενημέρωση για τα μικρότερα καταστήματα.

15. Βόλος

– Συμμετείχαν οι μεγάλες αλυσίδες, ενώ τα καταστήματα δεν είχαν ενημερωθεί.

– Να καθιερωθεί σαν ημέρα «stock» και να πραγματοποιείται πριν το εκπτωτικό δεκαήμερο του Νοεμβρίου.

16. Ρέθυμνο

– Δεν συμμετείχαν στο Ρέθυμνο καθώς δεν υπήρξε ενημέρωση των καταστημάτων.

– Θετική στάση απέναντι στο διεθνή θεσμό κυρίως για να μπορέσουν τα καταστήματα να διαθέσουν stock εμπόρευμα

17. Πύργος

– Δεν υπήρξε ιδιαίτερη συμμετοχή, παρά μόνο ένα 10% των εμπορικών καταστημάτων και οι πολυεθνικές.

– Αυξημένες πωλήσεις τη σημερινή ημέρα αλλά κυρίως λόγω της εορτής.

– Συνεχής πραγματοποίηση εκπτώσεων και προσφορών από τα καταστήματα.

– Ο θεσμός είναι ένα «τρικ» με μεγάλη διαφήμιση από τις αλυσίδες.

ΠΑΜΑΚ: Διστακτικοί οι πολίτες απέναντι στη Black Friday

Ωστόσο η άποψη του Πανεπιστημίου Μακεδονίας (ΠΑΜΑΚ) για την ανταπόκριση των πολιτών στη Black Friday δεν είναι τόσο αισιόδοξη,

Ειδικότερα, το Εργαστήριο Μάρκετινγκ MARLAB του Πανεπιστημίου Μακεδονίας πραγματοποίησε διαδικτυακή έρευνα στο διάστημα 27-30/11/2016, με σκοπό την καταγραφή της συμπεριφοράς και της στάσης των Ελλήνων/ίδων καταναλωτών/τριών στην πρακτική του Black Friday. Το ερωτηματολόγιο της έρευνας αναρτήθηκε σε διάφορες σελίδες στο Facebook και στο Linkedin.

Αγοραστική συμπεριφορά

Από την έρευνα φαίνεται ότι οι καταναλωτές/τριες δεν ανταποκρίθηκαν, όπως πιθανόν περίμεναν τα εμπορικά καταστήματα, στην πρακτική Black Friday. Μόνο 32% του δείγματος πραγματοποίησαν αγορές κατά την ημέρα Black Friday εκ των οποίων 82% προτίμησαν να επισκεφθούν τα εμπορικά καταστήματα, ενώ μόνο 11,1% έκαναν αγορές μέσω διαδικτύου.

Επίσης, σε ποσοστό 6,5% αγόρασαν προϊόντα και από τα καταστήματα αλλά και από το διαδίκτυο. Οι καταναλωτές/τριες πλήρωσαν για τις αγορές τους με μετρητά σε ποσοστό 58% και με χρεωστική κάρτα σε ποσοστό 26%, ενώ μόνο 10% χρησιμοποίησαν πιστωτική κάρτα. Σε ποσοστό 6% έγιναν πληρωμές με μετρητά και με πιστωτική ή χρεωστική κάρτα.

Οι περισσότερες αγορές έγιναν από καταστήματα καλλυντικών, νέων τεχνολογιών και ένδυσης/υπόδησης. Συγκεκριμένα οι καταναλωτές/τριες του δείγματος δήλωσαν ότι αγόρασαν προϊόντα από τα καταστήματα Hondos (20,9%), Public (13,8%), Plaisio (13,4%), H&M (13,7%), Zara (12,5%), Media Markt (5,6%), Sephora (4,9%). Το ενδιαφέρον από αυτά τα αποτελέσματα είναι ότι τα καταστήματα Zara δεν συμμετείχαν στο Black Friday και συνεπώς επωφελήθηκαν της περίστασης χωρίς να καταβάλουν κάποια προσπάθεια (πχ πραγματοποίηση μεγάλων εκπτώσεων και έξοδα επικοινωνίας/διαφήμισης). Από τα παραπάνω καταστήματα οι καταναλωτές/τριες αγόρασαν κυρίως είδη ένδυσης/υπόδησης (67,6%), καλλυντικά (20,1%) και παιχνίδια/παιχνιδομηχανές (7,3%) και ξόδεψαν στην πλειονότητά τους (56%) έως 50 ευρώ για αγορές, ενώ σε ποσοστό 25% ξόδεψαν μεταξύ 51-100 ευρώ. Η έρευνα επίσης δείχνει πως οι καταναλωτές/τριες δεν θεωρούν πολύ μεγάλες τις εκπτώσεις που ανακοίνωσαν τα εμπορικά καταστήματα. Συγκεκριμένα, 57,6% των καταναλωτών που έκαναν αγορές υποστήριξαν ότι από τα προϊόντα που αγόρασαν κέρδισαν έκπτωση της τάξης των 20%-30% και μόνο 7,6% δήλωσαν ότι αγόρασαν με έκπτωση μεγαλύτερη του 50% της αρχικής τιμής των προϊόντων. Για τους συμμετέχοντες στην έρευνα, τα προϊόντα τα οποία είχαν τη μεγαλύτερη έκπτωση ήταν τα προϊόντα τεχνολογίας (75%) και τα είδη ένδυσης/υπόδησης (9%).

Από τα πρώτα στοιχεία της έρευνας εξάγεται το συμπέρασμα ότι υπάρχει περιορισμένη γνώση και ενημέρωση των καταναλωτών/τριων για την πρακτική Black Friday ενώ βασική πηγή πληροφόρησης αποτελούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Οι καταναλωτές/τριες στην Ελλάδα φαίνεται να μην ανταποκρίθηκαν όπως τα εμπορικά καταστήματα πιθανώς να περίμεναν γεγονός που αποτυπώνεται τόσο από το μικρό ποσοστό αγορών όσο και από τα μικρά ποσά που ξοδεύτηκαν κατά τη Black Friday.

Επίσης, μια άλλη ερμηνεία της μικρής συμμετοχής των Ελλήνων καταναλωτών/τριών μπορεί να είναι τα μικρά ποσοστά έκπτωσης που προσέφεραν οι εμπορικές επιχειρήσεις γεγονός που δεν κινητοποίησε τους/τις καταναλωτές/τριες να προβούν σε αγορές και να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα. Τέλος, μια άλλη ερμηνεία των συγκεκριμένων αποτελεσμάτων μπορεί να σχετίζεται με το υψηλό ποσοστό ανέργων (37%) που συμμετείχε στο δείγμα το οποίο έχει περιορισμένη οικονομική δυνατότητα να πραγματοποιήσει αγορές ακόμα και με έκπτωση.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ