Search emea
Σάββατο, 01 Νοεμβρίου 2014 | 10:45Latest news:
Section: Startups

Προκλήσεις και αισιοδοξία για την ελληνική startup σκηνή

2013-01-05 01:42:10
Προκλήσεις και αισιοδοξία για την ελληνική startup σκηνή

του Δημητρίου ΠΟΓΚΑ

Τη δυναμική άνοδο που ακολουθεί τα τελευταία χρόνια η startup επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα επιβεβαίωσε το πρώτο μεγάλο startup event της χρονιάς, το TechCrunch Athens Meetup, που συνδιοργανώθηκε από κοινού με το Open Coffee εχθές, Παρασκευή, ενώ αν κρίνει κανείς από το "ασφυκτικά" γεμάτο θέατρο του Μουσείου Μπενάκη και από τα όσα ειπώθηκαν από τους ομιλητές - ανθρώπους τόσο από το χώρο των founders και των ανθρώπων που "οικοδόμησαν" το οικοσύστημα όσο και από το χώρο των venture capitalists στην Ελλάδα - το 2013 έχει όλα τα εχέγγυα να αποτελέσει μία καταλυτική χρονιά για την περαιτέρω "εξάπλωση" της startup σκηνής.

Στην κατακόρυφη ανάπτυξη που έχει σημειώσει το ελληνικό startup οικοσύστημα στάθηκε και ο Mike Butcher, editor του TechCrunch όταν αναρωτήθηκε "τι στο καλό έχει γίνει" στα πέντε περίπου χρόνια που πέρασαν από το αντίστοιχο Meetup που διοργάνωσε το γνωστό blog τεχνολογίας το 2008 όταν παρέστησαν "καμιά τριανταριά άνθρωποι" μέχρι το "κατάμεστο" θέατρο του Μουσείου Μπενάκη εχθές.

Καθώς, όμως, φαίνεται πως μπαίνουν οι "βάσεις" για την εδραίωση του ελληνικού οικοσυστήματος, η συζήτηση των founders πλέον στρέφεται στην "επόμενη μέρα", στο πώς η ελληνική startup σκηνή μπορεί να κεφαλαιοποιήσει αυτήν την "έκρηξη" και να οδηγήσει σε μία ολοκληρωμένη και αποδοτική ανάπτυξη του ελληνικού οικοσυστήματος.

"Είναι καλό που οι startups είναι της μόδας, αλλά είναι και επικίνδυνη η - λόγω της κρίσης - υπερβολική 'celebrit-οποίηση' της επιχειρηματικότητας και της ελπίδας που εμπνέει", τόνισε ο ιδρυτής του Taxibeat, Νίκος Δρανδάκης. "Τα media έχουν καταστήσει 'glamourous' την επιχειρηματικότητα", προσέθεσε και ο Πάνος Παπαδόπουλος, ιδρυτής της BugSense, ενώ ο ιδρυτής της Warp.ly, Γιάννης Δοξαράς, εμφανίσθηκε θετικός απέναντι στο "hype της επιχειρηματικότητας" που επικρατεί στις ημέρες μας.

Τίθεται, επίσης, το ζήτημα του "ανοίγματος" της ελληνικής startup σκηνής, με τον  Σταύρο Μεσσήνη, συνιδρυτή του CoLab να απαντά πως μπορεί να βλέπει πολλά από τα "ίδια πρόσωπα" σε κάθε startup event, ωστόσο συνεχώς είναι πολλά και τα καινούρια πρόσωπα που τα παρακολουθούν.

Ζητούμενο είναι το μέλλον της ελληνικής σκηνής. Ο Νίκος Δρανδάκης του Taxibeat εκφράζεται επιφυλακτικά: "Δεν νομίζω ότι η Αθήνα μπορεί να θεωρείται η επόμενη Silicon Valley ή το επόμενο Βερολίνο ή Λονδίνο, είμαστε πολύ μακρυά από αυτό. Δεν πρέπει να σκεφτόμαστε πώς θα είμαστε σε 3 ή 5 χρόνια, αλλά να θέσουμε τον επόμενο 'στόχο' μας και να ισχυροποιήσουμε την κοινότητά μας", ανέφερε.

Για τον Αιμίλιο Μάρκου, συνιδρυτή της Hellas Direct, αυτό που χρειάζεται είναι μία επιτυχημένη "έξοδος" ελληνικής startup, ώστε να αποτελέσει παράδειγμα προς μίμηση και περισσότεροι άνθρωποι με περισσότερα κεφάλαια να ξεκινήσουν τις δικές τους startups. "Χρειάζονται 3 - 4 παραδείγματα απόλυτης επιτυχίας", υπογράμμισε.

Στο ίδιο μήκος κύματος του εξωστρεφούς προσανατολισμού και ο Πάνος Παπαδόπουλος της BugSense: "Σε τρία χρόνια θέλω να δω περισσότερες startups να είναι επικεντρωμένες, εξωστρεφείς και παγκοσμίως 'διασυνδεδεμένες'. Δεν χρειάζεται να πάνε στις ΗΠΑ, μπορούν να στραφούν ανατολικά, να πάνε στην Κορέα ή στην Ιαπωνία", τόνισε από την πλευρά του.

Και αν το μέλλον του ελληνικού οικοσυστήματος είναι το επίδικο αντικείμενο της συζήτησης, μία "στιγμή" ικανοποίησης για τα όσα έχουν επιτευχθεί έως σήμερα είναι επιβεβλημένη.

"Το μεγάλο επίτευγμα του ελληνικού οικοσυστήματος τα δύο τελευταία χρόνια είναι ότι καταφέραμε να δουλέψουμε μαζί και να επεκτείνουμε το 'δίκτυό' μας", ανέφερε ο Γιάννης Δοξαράς της Warp.ly, ενώ ο Αλέξης Πανταζής της Hellas Direct προσέθεσε από την πλευρά του: "Το οικοσύστημα είναι σε πολύ πρώιμο στάδιο, αλλά η νοοτροπία αλλάζει. Εξαιτίας της κρίσης, οι άνθρωποι το βρίσκουν αποδεκτό να ξεκινήσουν μία startup".

Η κρίση είναι ο κοινός παρονομαστής στις κουβέντες όλων των founders που συμμετείχαν στο χθεσινο Athens Meetup του TechCrunch. Για τον Νίκο Δρανδάκη του Taxibeat "χωρίς λεφτά από το κράτος ή την οικογένειά σου, ψάχνεις άλλες επιλογές, προσπαθείς να είσαι καινοτόμος και επικεντρώνεσαι σε κάτι που μπορεί να έχει παγκόσμιο αντίκτυπο". Για τον Αλέξη Πανταζή της Hellas Direct η κρίση βοηθά πιο πρακτικά: "Είδαμε την κρίση να 'χτυπάει' την Νέα Υόρκη, το Λονδίνο και μετά να κατευθύνεται προς τα ανατολικά. Είναι κοινότυπο, αλλά η κρίση είναι μία ευκαιρία. Οι άνθρωποι ψάχνουν να αγοράσουν κάτι φθηνότερο. Άρα το να έρθουμε στην Ελλάδα και να παρέχουμε φθηνότερα μία υπηρεσία που είναι υποχρεωτική από τον νόμο, ήταν απλώς κάτι λογικό". Ακόμη πιο πρακτικά το αντιμετωπίζει ο Γιάννης Δοξαράς της Warp.ly: "Έχουμε μεγαλύτερη πρόσβαση σε ταλαντούχους Έλληνες λόγω της κρίσης οι οποίοι είναι πρόθυμοι να δουλέψουν για μία startup, γιατί προηγουμένως δούλευαν για μεγάλες εταιρείες ή το κράτος".

Για τον Πάνο Παπαδόπουλο, ωστόσο, η κρίση ήταν απλώς το "καύσιμο". Για εκείνον, αυτό που έχει αλλάξει είναι η "δικτύωση" του ελληνικού οικοσυστήματος. "Με την κρίση πρέπει να επινοήσουμε νέους τρόπους ζωής, καινοτόμους", τόνισε και επεσήμανε ότι η τεχνολογική επιχειρηματικότητα είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο και δεν εμφανίζεται μόνο στην Ελλάδα. "Αν επικεντρωνόμαστε στην Ελλάδα υποτιμούμε το παγκόσμιο κίνημα", υπογράμμισε.

Επίδοξοι νέοι startupers πολλοί. Αυτοί άλλωστε θα φέρουν και το προαναφερθέν "άνοιγμα". Για αυτούς ο Αιμίλιος Μάρκου της Hellas Direct έχει μόνο δύο συμβουλές: "Πολύ υπομονή, να μην τα παρατάτε. Και να μην προσπαθείτε να πάρετε μία 'παράκαμψη' ή έναν γρήγορο 'δρόμο αλλά να δουλέψετε σκληρά, γιατί το να συγκεντρώσεις απλώς χρηματοδότηση δεν σημαίνει ότι έχεις επιτύχει κιόλας".

Για τον Πάνο Παπαδόπουλο της BugSense το "τρίπτυχο" του "καλού startuper" αποτελείται από ταξίδια, "διασύνδεση" και δουλειά. "Γνωρίστε ανθρώπους, ανακαλύψτε τα προβλήματά τους και δώστε μία λύση σε αυτά", τόνισε.

Αυτό το τελευταίο μπορεί να αποδειχθεί σημείο - κλειδί για την ανάπτυξη των ελληνικών startups, σύμφωνα με τον Νίκο Δρανδάκη του Taxibeat. Εμπνεόμενος από το προσωπικό του παράδειγμα ανέφερε: "Είναι μία ευκαιρία να εκμεταλλευθούμε τα τοπικά χαρακτηριστικά της ελληνικής αγοράς και να το μετατρέψουμε σε κάτι παγκόσμιο. Με το Taxibeat λύσαμε ένα τοπικό πρόβλημα στην Ελλάδα, όχι πώς μπορώ να καλέσω ένα ταξί, αλλά πώς μπορώ να βρω ένα ποιοτικό ταξί, και μετά ανακαλύψαμε πως το πρόβλημα αυτό υπάρχει και σε άλλες χώρες".

Η startup επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα βρίσκεται σε ένα μεταίχμιο. Στο σημείο που από έναν μικρό αριθμό "ενδιαφερομένων" το 2008 είναι έτοιμη να "απογειωθεί" και "αγγίξει" μεγάλο εύρος της ελληνικής κοινωνίας, κυρίως φυσικά τις νεότερες ομάδες της.

Το 2013 μπήκε "με το δεξί", καθώς το εγχώριο οικοσύστημα φαίνεται πως έχει συνειδητοποιήσει τις προκλήσεις και φαίνεται διατεθειμένο να τις αντιμετωπίσει.

Διαβάστε και το δεύτερο μέρος του ρεπορτάζ για το TechCrunch Athens Meetup



Μοιραστείτε το άρθρο στο facebook facebook Μοιραστείτε το άρθρο στο twitter twitter
Bookmark and Share

Διαφήμιση