Με βαριά πρόστιμα απειλούνται το 60% των diesel αυτοκινήτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Από το 2011 που απελευθερώθηκε η πετρελαιοκίνηση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, τα diesel αυτοκίνητα έχουν σημειώσει μεγάλη άυξηση πωλήσεων. 

Η δεδομένη οικονομία καυσίμου σε συνδυασμό με το φθηνότερο (έναντι της βενζίνης) πετρέλαιο κίνησης, άλλαξε εντελώς το μείγμα των πωλήσεων, με τα αυτοκίνητα με diesel κινητήρες να καταλαμβάνουν ακόμα και το 80% των πωλήσεων. 

Το αυξημένο -σε βαθμό υστερίας- ενδιαφέρον, έφερε στην επιφάνεια άλλη μια πτυχή της διαβόητης Ελληνικής νοοτροπίας. Εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα από τα ”σκουπίδια” της υπόλοιπης Ευρώπης, βρήκαν το δρόμο τους για την Ελληνική αγορά, με εμπόρους να θησαυρίζουν και καταναλωτές να βρίσκουν σχετικά πρόσφατα αυτοκίνητα, με οικονομικούς κινητήρες. 

Οικονομικούς μεν, παράνομους δε, αφού η πετρελαιοκίνηση απελευθερώθηκε σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη μόνο για αυτοκίνητα κατηγορίας EURO5. Ο νόμος 4030/2011, αρθ.50 αναφέρει: «1. Τα πετρελαιοκίνητα φορτηγά οχήματα ιδιωτικής χρήσης μικτού βάρους μέχρι τεσσάρων χιλιάδων (4.000) χιλιογράμμων και τα πετρελαιοκίνητα επιβατικά οχήματα ιδιωτικής χρήσης εξαιρούνται των περιορισμών κυκλοφορίας στις περιοχές των Νομών Αττικής και Θεσσαλονίκης, που καθορίστηκαν με τις διατάξεις του άρθρου 26 του ν.1959/1991 (Α΄ 123), εφόσον η τεχνολογία τους πληροί εκ κατασκευής τις προδιαγραφές του Κανονισμού (ΕΚ) 715/2007 της 20ής Ιουνίου 2007 (EURO V και EURO VI) ή μεταγενέστερου.»

Αυτό σημαίνει πως αυτοκίνητα EURO4 απαγορεύεται να κυκοφορουν στις 2 αυτές πόλεις. Με τις μαζικές εισαγωγές παλιών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ανά τον κόσμο, στην Ελλάδα, αυτή τη στιγμή υπολογίζεται ότι το 60% των μεταχειρισμένων που κυκλοφορούν στις δύο πόλεις είναι EURO4 και πίσω, δηλαδή με χρονολογία κατασκευής -περίπου- 2009  και πίσω. 

Πως ξεπεράστηκε αυτός ο σκόπελος από εμπόρους και καταναλωτές; με απλές υπευθυνες δηλώσεις ότι κατοικούν και θα χρησιμοποιούν το αυτοκίνητο εκτός των 2 αυτών πόλεων. Η δήλωση εγκρίνεται χωρίς έλεγχο από τα γραφεία ταξινόμησης, ενώ η Τροχαία δεν δύναται να κάνει εκτεταμένους ελέγχους. Άλλωστε το 2016 βεβαιώθηκαν μόλις 24 παραβάσεις αυτού του είδους. 

Εκτός όμως από την βεβαίωση παράβασης, που περιλαμβάνει βαρύ πρόστιμο αλλά και αφαίρεση άδειας κυκλοφορίας, αν το όχημα εμπλακεί σε ατύχημα, η ασφαλιστική εταιρεία έχει κάθε νόμιμο δικαίωμα να μην αποζημιώσει ούτε το θύμα ούτε το θύτη

Τα Υπουργεία Μεταφορών και Οικονομικών, έχουν πλήρη γνώση της κατάστασης και στα άμεσα σχέδια τους είναι η διασταύρωση των στοιχείων και η αποστολή προειδοποίησεων και προστίμων στους παραβάτες. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ