Κερδισμένοι από την απεργία, οι εργαζόμενοι της Volkswagen στην Σλοβακία

Η Σλοβακία είναι από πολλές απόψεις ένα πετυχημένο μοντέλο ένταξης στην Ε.Ε για τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης. Ωστόσο, με αφορμή τη απεργία που πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο στο εργοστάσιο της Volkswagen στη Μπρατισλάβα έρχεται στο φως η διαφορά που έχει δημιουργηθεί εντός της ευρωζώνης, ως προς τις μισθολογικές διαφορές ανάμεσα στους εργαζομένους.

Οι ανατολικοευρωπαίοι αισθάνονται συχνά ότι οι χώρες τους έχουν μετατραπεί σε αποικίες της Δυτικής Ευρώπης και αυτή η αίσθηση μπορεί να αποτελεί σοβαρότερη απειλή για την ενότητα της Ε.Ε απ ότι το Brexit, σύμφωνα με αναλυτές.

Σε αντίθεση με τους περισσότερους γείτονές της, η Σλοβακία “υιοθέτησε” το ευρώ και παρά τις αρνητικές προβλέψεις, η οικονομία της δεν εξασθένισε ιδιαίτερα από την κρίση της ευρωζώνης. Από το 2010 έως το 2016, η οικονομική παραγωγή σε σταθερές τιμές αυξήθηκε κατά μέσο όρο, 2,9% ετησίως. Η εντυπωσιακή ανάπτυξη της χώρας οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι αποτελεί μέρος του ευρωπαϊκού δικτύου παραγωγής αυτοκινήτων.

Να σημειώσουμε πως το 2005, η χώρα παρήγαγε περίπου 200.000 αυτοκίνητα ετησίως. Ωστόσο τα τελευταία δύο χρόνια η παραγωγή πέρασε το ένα εκατομμύριο. Σύμφωνα με τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, ο οποίος δημοσίευσε λεπτομερή στοιχεία για την οικονομία της Σλοβακίας τον Ιούνιο, ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας αντιπροσωπεύει το 40% της βιομηχανικής παραγωγής της Σλοβακίας και το ένα τρίτο των εξαγωγών (που πηγαίνουν κυρίως στην υπόλοιπη Ε.Ε).Είναι γεγονός πως η Σλοβακία είναι καλά ενσωματωμένη στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία και στις εξαιρετικά γρήγορες αλυσίδες παραγωγής της.

Στα δυτικά της χώρας, όπου και λειτουργούν τα περισσότερα εργοστάσια αυτοκινήτων, η ανεργία είναι κάτω από 5% και οι εργαζόμενοι αισθάνονται ενδυναμωμένοι. Ωστόσο, σε σύγκριση με όσους κάνουν τις ίδιες δουλειές στην δυτική Ευρώπη, οι άνθρωποι αυτοί αισθάνονται αδικημένοι.

Σε σύγκριση με τους εργαζομένους στα αντίστοιχα εργοστάσια της δυτικής Ευρώπης, οι εργαζόμενοι στην Σλοβακία αισθάνονται πως αμείβονται πολύ λιγότερο. Ο Zoroslav Smolinsky, εκπρόσωπος των εργαζομένων στο εργοστάσιο της Volkswagen στη Μπρατισλάβα, είχε γράψει στο blog του, “ότι αν και οι εργαζόμενοι στο εργοστάσιο αμείβονται με αξιοπρεπή χρήματα σύμφωνα με τα σλοβακικά πρότυπα, δεν είναι δίκαιο ότι οι μισθοί δεν είναι καν συγκρίσιμοι με το εργοστάσιο ναυαρχίδα της VW στο Wolfsburg της Γερμανίας”. Πράγματι, η μέση ακαθάριστη μηνιαία αμοιβή στο Wolfsburg είναι περίπου 2,5 φορές υψηλότερη από ότι στο εργοστάσιο της Μπρατισλάβα.

Σε ακόμη πιο υψηλούς τόνους ο πρωθυπουργός της χώρας, Ρόμπερτ Φίκο, υποστήριξε σθεναρά τους εργάτες δηλώνοντας ότι “Οι φίλοι μας στην δύση δεν καταλαβαίνουν όταν τους ρωτάμε γιατί ένας εργαζόμενος στη Μπρατισλάβα, σε μια επιχείρηση που έχει υψηλή ποιότητα, υψηλή παραγωγικότητα και κατασκευάζει πολυτελή αυτοκίνητα, αμείβεται με τα μισά ή ίσως και τα δύο τρίτα από έναν εργαζόμενο στην ίδια επιχείρηση 200 χιλιόμετρα δυτικά”.

Οι Σλοβάκοι εργαζόμενοι στη VW παράγουν τόσο συμβατικά αυτοκίνητα, αλλά και υπερπολυτελή μοντέλα όπως το Porsche Cayenne και το Bentley Bentayaga. Τα πολυτελή αυτοκίνητα είναι εκείνα που αυξάνουν τα κέρδη της VW και αυτά είναι τα οχήματα που σταμάτησαν να παράγουν οι εργαζόμενοι, απορρίπτοντας και την προσφορά της διοίκησης για αύξηση 4,5%. Να σημειώσουμε πως οι εργαζόμενοι ζήτησαν αυξήσεις 16%. 

Η τελική συμφωνία της εταιρείας με τους εργαζόμενους επήλθε τελικά με αυξήσεις 4.7% με αναδρομική ισχύ και εφάπαξ πληρωμή ύψους 500 ευρώ, για φέτος. Μάλιστα η εταιρεία συμφώνησε πως οι εργαζόμενοι θα λάβουν μια επιπλέον αύξηση 4,7% την 1η Ιανουαρίου 2018 και μια αύξηση 4,1% στις αμοιβές τους την 1η Νοεμβρίου 2018. 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ