Η κρίση “μικραίνει” τα κινητά…

του Γιάννη Λέονταρη

Η οικονομική κρίση έχει χτυπήσει εδώ και καιρό και την αγορά κινητών τηλεφώνων, παρά το γεγονός ότι σε πρώτη ανάγνωση αυτό δεν είναι άμεσα εμφανές.

Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες που προέρχονται από τους κατασκευαστές (καθώς κανένας δε δημοσιοποιεί ακριβή στοιχεία για λόγους ανταγωνισμού) οι πωλήσεις κινητών τηλεφώνων σε επίπεδο τεμαχίων δεν έχουν σημειώσει σημαντική πτώση, αλλά έχει πέσει δραματικά η μέση αξία τους, όπως επίσης και το μέσο έσοδο ανά πελάτη για τους παρόχους υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας.

Πλέον ο μέσος όρος αξίας των κινητών συσκευών που προτιμούν οι Έλληνες καταναλωτές φαίνεται να περιορίζεται στα 150 – 200 ευρώ, τη στιγμή που τα χρόνια πριν από την κρίση κινείτο σε πολύ υψηλότερα επίπεδα. Οι κινητές συσκευές με κόστος άνω των 300 ευρώ, όπως επίσης και οι ακριβές hi-end συσκευές με κόστος άνω των 600 ευρώ εξακολουθούν να υπάρχουν και να πουλιούνται, αλλά οι πωλήσεις τους δεν έχουν καμία σχέση με το παρελθόν…

Σε αυτό φαίνεται πως έχει “συμβάλλει” και η πολιτική των παρόχων κινητής τηλεφωνίας να περιορίσουν δραστικά τις επιδοτήσεις στην τιμή των κινητών συσκευών τόσο για τους νέους πελάτες, όσο και για τους πελάτες που ανανεώνουν τα συμβόλαιά τους. Σύμφωνα με τις εταιρείες, αυτή η πολιτική των επιδοτήσεων αποτελούσε μια σημαντική οικονομική “αιμορραγία” για τις ίδιες όλα τα προηγούμενα χρόνια και ήταν μία από τις βασικές αιτίες που κρατούσε ψηλά το κόστος χρήσης της κινητής τηλεφωνίας (η Ελλάδα είναι από τις πιο ακριβές – αν όχι η πιο ακριβή – χώρες στην Ευρώπη στο κόστος κινητής τηλεφωνίας σε σχέση με το μέσο εισόδημα).

Ωστόσο, η “συντονισμένη” περικοπή των επιδοτήσεων δε φαίνεται να μείωσε ουσιαστικά αυτό το κόστος, καθώς πέραν των υποχρεωτικών (από την ΕΕ) μειώσεων (τέλη περιαγωγής κ.λπ.), το κόστος χρήσης της κινητής τηλεφωνίας δεν έχει μειωθεί σημαντικά, και για να δει ο χρήστης μια ορατή μείωση στο λογαριασμό του θα πρέπει είτε να δεσμευτεί με μακροχρόνια συμβόλαια, είτε να συνδυάσει το κινητό του με σταθερό και internet (και συχνά και συνδρομητική τηλεόραση) από τον ίδιο πάροχο, επίσης με ανάλογη χρονική δέσμευση.

Το γεγονός αυτό έχει κάνει πολλούς χρήστες κινητών με συμβόλαια να καταφεύγουν είτε σε πιο συμβόλαια με πιο οικονομικά πάγια τέλη, είτε σε συμβόλαια με μηχανισμούς ελέγχου κόστους (“κάρτο-συμβόλαια”), είτε ακόμα και σε κάρτο-κινητά πακέτα, τα οποία συνεχίζουν να καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος των χρηστών κινητής τηλεφωνίας (περίπου 65% – 70%).

Από την άλλη πλευρά, η σημαντική μείωση του ύψους των επιδοτήσεων κινητών συσκευών από τους παρόχους δικτύου έχει μεταφέρει τις πωλήσεις στα μικρότερα καταστήματα και τα διαδικτυακά e-shops που λόγω των χαμηλών εξόδων λειτουργίας που έχουν, καθώς και των παράλληλων εισαγωγών που κάνουν, μπορούν να προσφέρουν κινητές συσκευές σε σημαντικά χαμηλότερη τιμή. Αυτό αυξάνει μεν τις πωλήσεις των κατασκευαστών, από την άλλη όμως τους δημιουργεί έναν πρόσθετο “πονοκέφαλο”, καθώς η μεταφορά του κύριου όγκου των πωλήσεων από τα “ελεγχόμενα” δίκτυα διανομής των αλυσίδων καταστημάτων των παρόχων και των μεγάλων εμπορικών αλυσίδων, σε μικρότερα καταστήματα και e-shops οι πωλήσεις των οποίων δε μπορούν να ελεγχθούν, στερεί από τους κατασκευαστές τη δυνατότητα τόσο να κατευθύνουν αποτελεσματικά τις πολιτικές marketing, όσο και να προβλέψουν τις ανάλογες υποδομές υποστήριξης που χρειάζονται για τους χρήστες των κινητών τους.

Η Info-Quest φέρνει επίσημα το Xiami Redmi 3S και Redmi Note 3 στην Ελλάδα

Η κατάσταση δε φαίνεται να αλλάζει σύντομα, ίσα – ίσα που τα “κομμάτια” της “πίτας” δείχνουν να μικραίνουν ακόμα περισσότερο για τους κατασκευαστές, καθώς στην ελληνική αγορά εισέρχονται και νέοι παίχτες, τόσο κατασκευαστές (όπως η κινεζική TP-Link, η επίσης κινεζική Xiaomi μέσω του ομίλου Quest κ.α.), όσο και Έλληνες retailers (όπως η MLS).

TP-Link: Στην Ελλάδα τα νέα smartphones Neffos X

Σύμφωνα με στελέχη του κλάδου, σταδιακά η ελληνική αγορά κινητών συσκευών θα “επαναρρυθμιστεί”, καθώς αρκετές εταιρείες δε θα μπορούν να υποστηρίξουν από πλευράς marketing τα προϊόντα τους λόγω των χαμηλών πωλήσεων (και ανάλογα χαμηλών εσόδων), ενώ ήδη έχουν ξεκινήσει “αθόρυβα” και οι σχετικές “αποχωρήσεις” ορισμένων μεγάλων κατασκευαστών από την Ελλάδα, σε ότι αφορά στο “τοπικό” marketing των συσκευών τους.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ