Βρετανία: Τέλος σε αυτοκίνητα με βενζίνη και diesel μέχρι το 2040

Το νέο περιβαλλοντικό σχέδιο της Βρετανίας, που παρουσίασε πριν από λίγες ημέρες ο υπουργός Περιβάλλοντος Μάικλ Γκόουβ, προβλέπει, μεταξύ άλλων, την απαγόρευση πώλησης αυτοκινήτων που κινούνται με βενζίνη ή diesel στη χώρα το αργότερο μέχρι το 2040.

Όπως δήλωσε ο υπουργός, η χώρα οφείλει να προετοιμαστεί για μια σημαντική αλλαγή που θα αντιμετωπίζει όχι μόνο τη ρύπανση της ατμόσφαιρας και ότι αυτό προκαλεί, αλλά και τα ευρύτερα προβλήματα που έχουν να κάνουν με την επιτάχυνση της κλιματικής αλλαγής.

Σημειώνεται ότι η ανακοίνωση αυτή έρχεται μετά από την ανάλογη ανακοίνωση της γαλλικής κυβέρνησης, η οποία δήλωσε πως θα φέρει νόμο που θα προβλέπει επίσης την απαγόρευση πώλησης αυτοκινήτων που θα κινούνται με βενζίνη ή diesel, μέχρι το 2040.

Κάποιοι θέλουν πιο σύντομα

Υπάρχουν ωστόσο και φωνές που υποστηρίζουν ότι το ορόσημο του 2040 είναι πολύ αργά, και ζητούν το σχετικό διάστημα να μειωθεί. Το στέλεχος της Βρετανικής Greenpeace, Αρίμπα Χαμίντ, ανέφερε ότι η βρετανική κυβέρνηση κινείται στη σωστή κατεύθυνση, “αλλά το 2040 είναι πάρα πολύ αργά”. Προσθέτει επίσης ότι αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Volvo έχουν δηλώσει την πρόθεσή τους να αποσυρθούν από τους κινητήρες βενζίνης και diesel ήδη από το τέλος αυτής της δεκαετίας, ενώ χώρες όπως η Ινδία, η Ολλανδία, η Νορβηγία και η Γερμανία, εξετάζουν σοβαρά το ενδεχόμενο να επιβάλλουν ανάλογους περιορισμούς από το 2030 και μετά, ή και ακόμα νωρίτερα.

Ριζικές αλλαγές σε πολλούς τομείς

Η τάση στροφής προς τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα έχει ήδη δημιουργήσει μια αναταραχή στην παγκόσμια βιομηχανία, καθώς επηρεάζει τόσο τις πετρελαϊκές εταιρείες που βλέπουν τις πωλήσεις τους να μειώνονται και την τιμή του πετρελαίου να πέφτει, όσο και τις αυτοκινητοβιομηχανίες που αντιμετωπίζουν την πρόκληση να εγκαταλείψουν τελείως τους κινητήρες εσωτερικής καύσης και να επικεντρωθούν στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα ώστε να αυξήσουν την αυτονομία τους και να μειώσουν το κόστος τους.

Η Volvo έχει ήδη ανακοινώσει ότι μέχρι το 2019 όλα τα νέα οχήματά της θα κινούνται με ρεύμα, ενώ ανάλογες ανακοινώσεις έχουν κάνει, ή ετοιμάζονται να κάνουν, και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες.

Εκτός αυτού όμως, η μεγαλύτερη αλλαγή αναμένεται να έρθει στα δίκτυα διανομής – ανεφοδιασμού ηλεκτρικού ρεύματος, κάτι στο οποίο δεν εμπλέκονται μόνο οι εταιρείες παραγωγής και διανομής ρεύματος, αλλά και οι κυβερνήσεις και οι τοπικές Αρχές, που καλούνται να δημιουργήσουν το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο μέσα στο οποίο θα αναπτυχθούν τα δίκτυα διανομής ρεύματος για οχήματα.

Και βέβαια, αποτελεί και μια μεγάλη πρόκληση για τα τμήματα έρευνας και εξέλιξης των εταιρειών, τα οποία θα πρέπει να βρουν τρόπους φόρτισης των μπαταριών των οχημάτων που να προσεγγίζουν χρονικά τους χρόνους πλήρωσης των ρεζερβουάρ με συμβατικά καύσιμα.

Πράγματι μειώνονται οι ρύποι;

Υπάρχουν ωστόσο και αρκετοί που υποστηρίζουν ότι στην πραγματικότητα η στροφή στην αμιγώς ηλεκτροδοτούμενη μεταφορά δε θα μειώσει απαραίτητα τους ατμοσφαιρικούς ρύπους, αντίθετα σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί και να τους αυξήσει.

Ο λόγος είναι πως η στροφή στην ηλεκτροκίνηση θα δημιουργήσει μια κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης για ηλεκτρική ενέργεια, η οποία όμως παράγεται από εργοστάσια που κατά κύριο λόγο καταναλώνουν ρυπογόνες προς την ατμόσφαιρα πρώτες ύλες, όπως λιγνίτης, λιθάνθρακας και αργό πετρέλαιο.

Το αποτέλεσμα είναι, όπως αναφέρουν, ότι στην ουσία η ατμοσφαιρική ρύπανσημεταφέρεταιαπό τα οχήματα στα εργοστάσια, τα οποία καλούνται να αποδώσουν περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια, άρα και να καταναλώσουν περισσότερες ρυπογόνες ύλες.

Επιπλέον, όπως σημειώνουν, η κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης ενδεχομένως να μην μπορεί να καλυφθεί από τα “συμβατικά” εργοστάσια παραγωγής ρεύματος, με αποτέλεσμα, τότε, να κληθούν να καλύψουν τη ζήτηση τα εργοστάσια που χρησιμοποιούν πυρηνική ενέργεια, με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ