SXSW: Με θετικό πρόσημο η πρώτη οργανωμένη παρουσία των ελληνικών startups στο κορυφαίο αμερικανικό συνέδριο καινοτομίας

του Δημητρίου ΠΟΓΚΑ

Επιτυχημένη οργανωτικά, αλλά και σε ό,τι αφορά στα πρακτικά της αποτελέσματα, κρίνεται η πρώτη οργανωμένη παρουσία 16 συνολικά startup εταιρειών από ή με “δεσμούς” με την Ελλάδα στο κορυφαίο αμερικανικό συνέδριο καινοτομίας South by Southwest (SXSW) Ιnteractive, το οποίο λαμβάνει χώρα ετησίως στο Ώστιν του Τέξας.

Η ελληνική αποστολή (η οποία διοργανώθηκε από την εταιρεία AngelouEconomics, υποστηρίχθηκε οργανωτικά από την Πρεσβεία της Ελλάδας στην Ουάσινγκτον και χρηματοδοτήθηκε από την Ελληνική Πρωτοβουλία, τον Όμιλο Libra, την Pflugerville Community Development Corporation και τον International Accelerator) είχε στη διάθεσή της την Παρασκευή 7 Μαρτίου ιδιωτικό χώρο στο αποκαλούμενο “Startup Village” του συνεδρίου, όπου περί τους 450 επισκέπτες παρακολούθησαν τις δραστηριότητες που διοργάνωσε υπό τον θεματικό τίτλο “Greek Startup Exhibit“.

sxsw greek startups panel 454 2

Συγκεκριμένα, διοργανώθηκε ένα πάνελ συζήτησης με θέμα τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που παρουσιάζουν οι ΗΠΑ για τις startups ξένων χωρών και με τη συμμετοχή 3 “ειδικών” (Carmelo Gordian – Partner at Andrews Kurth, John Edge – CEO, Red Rose Global/UK, Brandon Hudgeons – COO, Schoox) οι οποίοι ανέπτυξαν το θέμα. Στη συνέχεια διοργανώθηκαν δύο pitching sessions με τη συμμετοχή 17 startups (15 ελληνικές και δύο φιλοξενούμενες του International Accelerator που έχει δημιουργήσει η AngelouEconomics). Τα πάνελ των κριτών (Bob Fabbio – CEO, eRelevance Corp., Jim Montgomery – Partner, DLA Piper, John Hastings  – Co-founder, CemUp and NFL Coach – Carmelo Gordian, Partner at Andrews Kurth – Nino De Falcis, CEO, 2LeadFast) ξεχώρισαν από το κάθε session μία εταιρεία στην οποία απένειμαν τιμητικό τίτλο και ένα συμβολικό έπαθλο: την Mobiltron, η οποία εκπροσωπήθηκε από τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου, και την Pinnatta, η οποία εκπροσωπήθηκε από τον Γιώργο Σπανουδάκη, αντιστοίχως. Υπενθυμίζεται, επίσης, ότι η εταιρεία Terranova συμμετείχε στο διαγωνιστικό μέρος του SXSW Accelerator όπου παρουσίασε την ιδέα της μπροστά σε ένα πάνελ κριτών και επενδυτών στην κατηγορία των Κοινωνικών Τεχνολογιών.

sxsw greek startups audience

Αισθανόμαστε μεγάλη χαρά που συμβάλαμε ώστε αυτή η πολλά υποσχόμενη ομάδα των ελληνικών startup επιχειρήσεων να συμμετάσχει στο διεθνές φεστιβάλ SXSW Interactive. Περίπου 450 άτομα επισκέφτηκαν την επενδυτική παρουσίαση που πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη Παρασκευή στο πλαίσιο της διοργάνωσης, ενώ οι 16 νεοσύστατες επιχειρήσεις έλαβαν μέρος σε πλήθος εκδηλώσεων και παρουσιάσεων που τους έδωσαν τη μοναδική ευκαιρία να συνομιλήσουν και να δικτυωθούν με εν δυνάμει συνεργάτες, επενδυτές και πελάτες“, τονίζει σε δήλωσή του προς το EMEAgr ο Μιχάλης Πρίντζος, program director της Ελληνικής Πρωτοβουλίας, η οποία υποστήριξε το ελληνικό “περίπτερο” στο συνέδριο.

Σημειώνεται ότι το Startup Village δεν λειτουργεί με τη μορφή μίας ανοιχτής έκθεσης όπου κάθε εταιρεία καταλαμβάνει χώρο σε μία “αχανή” αίθουσα, αλλά λειτουργεί περισσότερο στοχευμένα, με κάθε αποστολή να ενοικιάζει για συγκεκριμένο χρόνο ιδιωτικό χώρο σε γνωστή ξενοδοχειακή αλυσίδα (όπου φιλοξενείται το “Χωριό”) και να διοργανώνει εκδηλώσεις και δραστηριότητες με στόχο να “προσελκύσει” τους υψηλού προφίλ επισκέπτες του συνεδρίου. Μάλιστα, υπολογίζεται ότι η ελληνική ήταν η μεγαλύτερη από όσες εθνικές αποστολές συγκροτήθηκαν για το SXSW, οι οποίες συνολικά ανήλθαν σε 73. Μετά το πέρας των εκδηλώσεων του ελληνικού “περιπτέρου” οι ελληνικές εταιρείες είχαν στη διάθεσή τους τέσσερεις ημέρες προκειμένου να παρακολουθήσουν τις υπόλοιπες δραστηριότητες του συνεδρίου, να πραγματοποιήσουν ραντεβού και να συναντηθούν με υποψήφιους επενδυτές και πελάτες. Οι ελληνικές εταιρείες συμμετείχαν επίσης σε δεξίωση υποδοχής που οργάνωσε η εταιρεία AngelouEconomics, με τη συμμετοχή επιχειρηματιών, επενδυτών, στελεχών, δικηγόρων κλπ., ενώ ως σύνολο οι εταιρείες παρευρέθησαν και στο Global Startups Forum που διοργάνωσε ο Δήμος του Ώστιν και στο οποίο παρουσιάστηκαν startups από όλο τον κόσμο που συμμετείχαν στο SXSW.

sxsw austin

Η αποστολή πήγε πολύ καλά σε ό,τι αφορά στο οργανωτικό μέρος της, αν και πάντοτε υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης. Οι startups που συμμετείχαν δήλωσαν ικανοποιημένες, καθώς εκτός από την παρουσία στο Startup Village είχαν την ευκαιρία να πραγματοποιήσουν πολύ στοχευμένες επαφές, ακόμα και με υψηλόβαθμα στελέχη εταιρειών τα οποία τις είχαν ‘εντοπίσει’ πριν ξεκινήσει το συνέδριο και επεδίωξαν να συναντηθούν μαζί τους“, αναφέρει σε επικοινωνία του με το EMEAgr ο Χαράλαμπος Παπαδόπουλος, Γραμματέας Α’ Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων στην Πρεσβεία της Ελλάδος στην Ουάσινγκτον, η οποία υποστήριξε την οργάνωση της αποστολής, ο οποίος τονίζει ότι τουλάχιστον τέσσερεις εταιρείες κέρδισαν κάτι “χειροπιαστό” από τη συμμετοχή τους, σε επίπεδο επαφών και πιθανών μελλοντικών συνεργασιών (δεν έλειψε και το παράδειγμα μίας εταιρείας η οποία ήδη προετοιμάζει το επόμενο ταξίδι της στο Ώστιν για να οριστικοποιήσει συμφωνία συνεργασίας), ενώ όλες οι εταιρείες έμειναν ικανοποιημένες από τις επικοινωνίες και την έκθεση που είχαν στο κοινό του SXSWi.

melissaropoulos angelou

Πραγματοποιήσαμε αριθμό ραντεβού με δυνητικούς πελάτες, εκ των οποίων το ένα με το μεγαλύτερο digital agency του Ώστιν, καθώς και σειρά επαφών με μεγάλες εταιρείες και επενδυτές. Και η υποδοχή που διοργάνωσε η AngelouEconomics και το Exhibit στο Startup Viallage βοήθησαν πολύ την παρουσία των ελληνικών εταιρειών στο SXSW“, αναφέρει σε επικοινωνία του με το EMEAgr ο Παναγιώτης Μελισσαρόπουλος, υπεύθυνος επιχειρηματικής ανάπτυξης της εταιρείας Moosend (η οποία υποστήριξε επίσης συνολικά τη διαφημιστική εκστρατεία της αποστολής), ο οποίος στέκεται ιδιαίτερα στην ανάπτυξη και στην προώθηση του τεχνολογικού επιχειρείν από την πόλη του Ώστιν, η οποία θεωρείται από τις πέντε κορυφαίες τεχνολογικές πόλεις των ΗΠΑ, με εταιρείες όπως το Facebook, το Dropbox, την Google και την Dell να ανοίγουν γραφεία εκεί.

sxsw rabtΕύγλωττη είναι και η εμπειρία που περιγράφει σε επικοινωνία του με το EMEAgr, ο Γιάννης Μπρούστας, διευθύνων σύμβουλος και συνιδρυτής της εταιρείας rabt, η οποία προσφάτως ξεκίνησε τη δραστηριότητά της στην Νέα Υόρκη των ΗΠΑ: “Ήδη από την Πέμπτη αισθανόσουν στην ατμόσφαιρα τη δημιουργικότητα και το πάθος των ανθρώπων που σιγά-σιγά κατακλύζουν την πόλη. Εμείς και οι υπόλοιπες ελληνικές startups πραγματοποιήσαμε μία πολύ καλή συνάντηση/dinner την Τετάρτη με ντόπιους angel investors και πλέον ήμασταν έτοιμοι για το pitching event της Παρασκευής. Το event μας είχε τελικά μεγάλη απήχηση με το rabt να είναι μέσα στις εταιρείες που ξεχώρισαν. Πάνω από 400 επισκέπτες πέρασαν από την αίθουσα του ξενοδοχείο όπου είχαμε τα τραπέζια μας και οι περισσότεροι εξ αυτών παρακολούθησαν τα live pitches μας. Η εμπειρία συνεχίστηκε με follow-up συναντήσεις από το event και με περαιτέρω δικτύωση για εύρεση συνεργασιών και επενδύσεων“.

GR-Exhibit_QRΤην αγορά των ΗΠΑ ευελπιστεί, τέλος, πως θα μπορέσει να “ανοίξει” μέσω των επαφών που έκανε στο συνέδριο και η εταιρεία QReca!, η οποία ταξίδεψε στο Ώστιν από τα Ιωάννινα και το Επιστημονικό και Τεχνολογικό Πάρκο Ηπείρου, όπου “γεννήθηκε” (η QReca! ήταν και η δημιουργός της επίσημης εφαρμογής της αποστολής και του QR Code που παρέπεμπε τους επισκέπτες σε αυτήν): “Η συμμετοχή μας στη έκθεση των ελληνικών startup στο πλαίσιο του SXSWi 2014 ήταν μια φοβερή εμπειρία. Πέρασε πολύς κόσμος από το εκθετήριό μας και έδειξε ενδιαφέρον για την υπηρεσία μας, αλλά το κυριότερο είναι ότι έγιναν επαφές που θα μας βοηθήσουν στην μετάβασή μας στην άλλη άκρη του Ατλαντικού“, αναφέρει σε δήλωσή του προς το EMEAgr ο συνιδρυτής της εταιρείας Δημήτρης Γερογιάννης.

sxsw qreca

Τα αποτελέσματα από τη συμμετοχή σε ανάλογα συνέδρια ή φεστιβάλς δεν είναι απτά και αμέσως μετρήσιμα (όπως ίσχυσε και για το Web Summit 2013 ή το Mobile World Congress 2014), ωστόσο όπως προκύπτει από τις επικοινωνίες του EMEAgr τόσο με τους διοργανωτές όσο και με τις ίδιες τις εταιρείες το τελικό πρόσημο από το ελληνικό “περίπτερο” είναι απολύτως θετικό. Όπως χαρακτηριστικά τόνισε μέλος της αποστολής, η συμμετοχή κρίνεται ότι άξιζε απλώς και μόνο από την ανταλλαγή μίας ή δύο επαγγελματικών καρτών με κορυφαία εταιρικά στελέχη ή επενδυτές (βεβαίως, όχι για την κάρτα αυτή καθεαυτή, αλλά για την συνάντηση και το ενδιαφέρον για συνεργασία που προέκυψε μέσα από τις επαφές).

Όπως τονίζουν και οι διοργανωτές, με “οδηγό” τη φετινή εμπειρία, η οποία μπορεί να “μεταφραστεί” σε βελτιώσεις σε οργανωτικά και πρακτικά ζητήματα της επόμενης συμμετοχής, είναι σαφώς ωφέλιμο να διοργανωθεί και του χρόνου μία αντίστοιχη αποστολή, η οποία με ακόμη ευρύτερη υποστήριξη μπορεί να καταστεί και περισσότερο αποτελεσματική για τις ίδιες τις εταιρείες που συμμετέχουν.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ