ParkAround: Πώς άλλαξε επιχειρηματικό μοντέλο και γιατί πάει Λονδίνο

του Δημητρίου ΠΟΓΚΑ 

Στο Λονδίνο συνεχίζεται η επιχειρηματική “περιπέτεια” του ParkAround, της κινητής εφαρμογής που ξεκίνησε το 2011 με το όνομα Parking Defenders για την “ανταλλαγή” θέσεων πάρκινγκ μεταξύ οδηγών και άλλαξε το επιχειρηματικό της μοντέλο προκειμένου να συνδέσει τους οδηγούς που αναζητούν πάρκινγκ με ιδιοκτήτες ιδιωτικών χώρων στάθμευσης.

Ο στόχος μας από την αρχή ήταν να βοηθήσουμε τους οδηγούς με το πρόβλημα του πάρκινγκ. Το Parking Defenders, ενώ ήταν αρκετά καινοτόμομ δυστυχώς δεν κατάφερε να αποτελέσει μια βιώσιμη επιχείρηση“, τονίζει σε επικοινωνία του με το EMEAgr ο Γιάννης Κατσιώτης, συνιδρυτής στο Parking Defenders και εκτελεστικός διευθυντής του ParkAround.

Το Parking Defenders στην πρώτη του “ενσάρκωση” προσέφερε στους οδηγούς ένα σύστημα μέσω του οποίου μπορούσαν να ειδοποιήσουν για τη θέση που άφηναν ελεύθερη ώστε να την “διεκδικήσουν” οι υπόλοιποι χρήστες της εφαρμογής. Η ιδέα διαδόθηκε και γρήγορα ξεπέρασε τους 10.000 χρήστες. Ωστόσο, το χρονικό ασύμπτωτο μεταξύ προσφοράς και ζήτησης των θέσεων πάρκινγκ εκ μέρους των οδηγών και η αδυναμία δημιουργίας ενός βιώσιμου μοντέλου εσόδων οδήγησαν την ομάδα της Parking Defenders στην αλλαγή του επιχειρηματικού της μοντέλου και ουσιαστικά στην αλλαγή ολόκληρης της ιδέας πίσω από αυτό.

parking defenders parkaround parking startups 173329Κοιτώντας πιο προσεκτικά παρατηρήσαμε πως καθημερινά υπάρχουν χιλιάδες άδειες θέσεις σε ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης που όταν γεμίσουν θα διευκολύνουν κατά πολύ την καθημερινή ζωή των οδηγών. Αυτό κάνουμε με το ParkAround“, αναφέρει ο Γ. Κατσιώτης.

Ουσιαστικά, η εταιρεία διέκρινε ότι οι περισσότεροι οδηγοί δεν χρησιμοποιούσαν – ιδίως μέσα στην κρίση – τα ιδιωτικά πάρκινγκ εξαιτίας του υψηλού τους κόστους, καθώς στην Ελλάδα το παρκάρισμα είναι μία υπηρεσία που προσφέρεται δωρεάν στους δρόμους των ελληνικών πόλεων. Το επί πληρωμή παρκάρισμα σε ιδιωτικά κτήρια και υπαίθριους χώρους ήταν μία “πολυτέλεια” που οι Έλληνες οδηγοί είχαν “κόψει”, με αποτέλεσμα οι χώροι αυτοί να μένουν με πολλές άδειες θέσεις. Αυτός ήταν και ο λόγος που πολλοί ιδιοκτήτες πάρκινγκ δέχθηκαν να εξετάσουν και έθεσαν σε εφαρμογή την περίπτωση συνεργασίας με μία εταιρεία νέων ανθρώπων και να εισάγουν την τεχνολογία της Parking Defenders στη διαχείριση των χώρων τους.

Σε κάθε αγορά υπάρχει ένα ποσοστό από early adopters. Στην Ελλάδα η αλήθεια είναι ότι το ποσοστό αυτό είναι μικρότερο και μας πήρε λίγο παραπάνω χρόνο ώστε να ‘πείσουμε’ τους ιδιοκτήτες χώρων στάθμευσης, αλλά τελικά το καταφέραμε!“, τονίζει με έμφαση ο Γ. Κατσιώτης και προσθέτει:

Σε ό,τι αφορά τους οδηγούς, τα πράγματα είναι πιο δύσκολα, καθώς ο κόσμος δεν έχει συνηθίσει να πληρώνει για πάρκινγκ παρά τους εκατοντάδες ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης. Τα οφέλη της ασφάλειας και της ταχύτητας εύρεσης μια θέσης πολλές φορές επικρατούν και όταν συμβαίνει αυτό, το ParkAround αποδεικνύεται ένα χρήσιμο εργαλείο“.

Η εταιρεία δημιούργησε ένα σύστημα δυναμικής τιμολόγησης που μοιάζει με τα μοντέλα που χρησιμοποιούν οι αεροπορικές για να γεμίσουν τις άδειες θέσεις σε κάθε πτήση. Συνυπολογίζει πόσες άδειες θέσεις υπάρχουν στον χώρο πάρκινγκ, ποιες είναι οι ώρες αιχμής και άλλους παρεμφερείς παράγοντες προκειμένου να προτείνει στους ιδιοκτήτες τιμές και προσφορές για την προσέλκυση περισσότερων οδηγών. Από την πλευρά τους οι οδηγοί έχουν τη δυνατότητα να ενημερώνονται για τον τιμοκατάλογο και τις ειδικές προσφορές των ιδιωτικών πάρκινγκ, ενώ οι ιδιοκτήτες τους εκτός από το σύστημα διαχείρισης της επιχείρησής τους έχουν τη δυνατότητα επίσης να παρακολουθούν τα στατιστικά στοιχεία της “κίνησης” που “κάνει” το πάρκινγκ τους και να προχωρούν σε ενέργειες “ανταμοιβής” των συχνών πελατών ή παροχής κινήτρων για πελάτες που σταμάτησαν να επισκέπτονται το εν λόγω πάρκινγκ. Τα έσοδα της ParkAround προέρχονται πλέον από τις συνεργασίες της με τους ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης.

parkaround search parking startups 454280

Μαζί με την αλλαγή του επιχειρηματικού της μοντέλου, η ομάδα της εταιρείας αποφάσισε μάλιστα να προχωρήσει και σε ένα rebranding της “ταυτότητάς” της με νέο όνομα και νέο λογότυπο. Οι λόγοι αυτής της απόφασης ήταν αρκετά πρακτικοί: η ονομασία Parking Defenders αντιπροσώπευε πλήρως την αρχική ιδέα της ομάδας, ωστόσο δεν εξέφραζε τη δεύτερη περίοδο της εταιρείας, ενώ το ParkAround είναι πιο σύντομο και εύκολο να χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία εταιρικών σημάτων.

Μετά τη “δυναμική” που ανέπτυξε μεταξύ των χώρων στάθμευσης στην Αθήνα, η εταιρεία προχωρά στο επόμενο βήμα της “κλιμάκωσης” σε παγκόσμιο επίπεδο της επιχειρηματικής της ιδέας, πραγματοποιώντας το πρώτο της λανσάρισμα σε πόλη της Ευρώπης. Όπως έχει γράψει και παλαιότερα το EMEAgr, η ParkAround θα ξεκινήσει τη λειτουργία της στο Λονδίνο, μία πόλη που επιλέχθηκε όπως αναφέρει ο Γ. Κατσιώτης επειδή αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές πόλεις, με τεράστιο πρόβλημα πάρκινγκ, μεγάλο ποσοστό από early adopters και με μικρό ανταγωνισμό (ένα από τα πιο σημαντικά κριτήρια για την Park Around).

Ερωτηθείς για την στρατηγική που θα ακολουθήσει η εταιρεία προκειμένου να “μπει” στη λονδρέζικη αγορά, ο Γ. Κατσιώτης τονίζει πως, εκτός των πωλήσεων που πραγματοποιούνται ήδη στους τοπικούς χώρους στάθμευσης, η ParkAround θα στηριχθεί κατά κύριο λόγο στο διαδικτυακό μάρκετινγκ (μία στρατηγική που έχουν ακολουθήσει σχεδόν όλες οι ελληνικές startups που προσπαθούν να επιτύχουν πωλήσεις στο εξωτερικό) προκειμένου να προσεγγίσει τους οδηγούς του Λονδίνου. Ερωτηθείς, μάλιστα, εάν η ParkAround έχει επιλέξει ήδη επόμενες αγορές για επέκταση της παροχής της υπηρεσίας της (όπως έχει ανακοινώσει παλαιότερα η ίδια η εταιρεία), ο εκτελεστικός διευθυντής της ParkAround απαντά απλώς ότι για τους επόμενους μήνες η εστίαση της εταιρείας θα είναι η επιχειρηματική ανάπτυξη στο Λονδίνο.

Η πρώτη επέκταση της ParkAround προς το εξωτερικό δεν θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί χωρίς τη συμβολή μίας χρηματοδότησης. Προσφάτως, η εταιρεία ανακοίνωσε και επισήμως την εξασφάλιση 185.000 ευρώ από το PJ Tech Catalyst Fund και τέσσερεις επενδυτικούς “αγγέλους”, ενώ στη μετοχική σύνθεση της εταιρείας παραμένει, μετά από αρκετές διαπραγματεύσεις μεταξύ όλων των εμπλεκομένων μερών, ο ολλανδικός επιχειρηματικός “επιταχυντής” Rockstart, ο οποίος είχε φιλοξενήσει τον Μάρτιο την εταιρεία με μία μικρή χρηματοδότηση 15.000 ευρώ προς αντάλλαγμα μέρος του μετοχικού της κεφαλαίου.

Παρά το πρώτο “βήμα” διεθνοποίησης της εταιρείας, πάντως, η ParkAround δεν σκοπεύει να “παραμελήσει” το ελληνικό της τμήμα (το οποίο συνολικά “μετρά” έξι άτομα προσωπικό), καθώς, όπως αναφέρει ο Γιάννης Κατσιώτης στην επικοινωνία του με το EMEAgr, ένα μέρος της ιδιωτικής επένδυσης αφορά και στην παρουσία του ParkAround στην Ελλάδα, όπου θα συνεχίσει να ενδυναμώνει τη θέση του στην αγορά.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ