Σ. Αφζαλή: “Η περιβαλλοντική επίδοση μιας εκδήλωσης κριτήριο θετικής αξιολόγησης του κοινού”

Έρευνα γνώμης για την αντικειμενική καταγραφή της αντίληψης των καταναλωτών σχετικά με την καταμέτρηση και ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων που επιφέρουν στο περιβάλλον και στο κλίμα οι επιχειρηματικές δραστηριότητες πραγματοποίησε η Green Evolution, κατά τη διάρκεια της έκθεσης PassiExpo2013 που οργάνωσε το ΕΙΠΑΚ και έλαβε χώρα στις 25-26 Οκτωβρίου 2013 στην Τεχνόπολη.

Οι ερωτήσεις που τέθηκαν εστίαζαν στην άποψη για την διαχείριση των επιπτώσεων των δραστηριοτήτων που συσχετίζονται με την υλοποίηση μιας εκδήλωσης και των συναφών της υλικών, τη λειτουργία του ιστοχώρου της καθώς και τη μετακίνηση των συμμετεχόντων. Τέλος, εξετάστηκε η γνώση και η αντίληψη των καταναλωτών όσον αφορά στην Πράσινη Επιχειρηματικότητα.

Το EMEAgr επικοινώνησε με την Σάρα Αφζαλή, από την εταιρεία Green Evolution, η οποία παρουσιάζει την έρευνα και τα αποτελέσματά της.

EMEAgr: Πώς προέκυψε η ανάγκη διεξαγωγής μιας τέτοιας έρευνας;
Σ. Αφζαλή: Τα ευρήματα της έρευνας αυτής αποτελούν ένα πολύτιμο εργαλείο για κάθε επιχειρηματία που ενδιαφέρεται για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση της επιχείρησής του σύμφωνα με τα κριτήρια του σύγχρονου καταναλωτή.

Η Green Evolution, ως εταιρία παροχής εξειδικευμένων υπηρεσιών στον τομέα του περιβάλλοντος, της ενέργειας και της αγοράς άνθρακα, εντόπισε την απουσία επικαιροποιημένων και χειροπιαστών δεδομένων, και προχώρησε  στο σχεδιασμό και  τη διεξαγωγή της έρευνας αυτής. Στόχος της ήταν, όχι μόνο  να καταγράψει τη γνώμη των καταναλωτών απέναντι στην περιβαλλοντική επίδοση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, αλλά και να εξετάσει συγκριτικά τη δυναμική συγκεκριμένων μέσων και προϊόντων προβολής του περιβαλλοντικά υπεύθυνου χαρακτήρα της επιχείρησης. Επιπλέον, διερευνάται η γνώση και η αντίληψη των καταναλωτών απέναντι στην Πράσινη Επιχειρηματικότητα.  

EMEAgr: Υπό ποιες συνθήκες πραγματοποιήθηκε;
Σ. Αφζαλή: Η έρευνα διεξήχθη κατά τη διάρκεια της PassiExpo2013, μιας εκδήλωσης που οργάνωσε το Ελληνικό Ινστιτούτο Παθητικού Κτιρίου, στα πλαίσια της οποίας πραγματοποιήθηκαν το 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο για το Παθητικό Κτίριο, εξειδικευμένα σεμινάρια και η 1η έκθεση για Παθητικά Συστήματα στην Ελλάδα. Η εκδήλωση έλαβε χώρα στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων στις 25 και 26 Οκτωβρίου 2013.

Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για πρωτογενή ποσοτική έρευνα με ατομικές συνεντεύξεις πρόσωπο με πρόσωπο.  Εκτιμάται ότι ερωτήθηκε το 40% του πληθυσμού της εκδήλωσης, με δείγμα από όλες τις κατηγορίες των συμμετεχόντων: Επισκέπτες, Διοργανωτές, Ομιλητές, Εκθέτες, Χορηγούς και Εθελοντές.

GRAPH

EMEAgr: Ποια τα αποτελέσματα;
Σ. Αφζαλή: Επιβεβαιώνεται ηχηρά για ακόμη μια φορά, ότι οι επιχειρήσεις που καταμετρούν και  ελαχιστοποιούν τις επιπτώσεις που επιφέρουν οι δραστηριότητές τους στο Κλίμα και στο Περιβάλλον, κερδίζουν τη  θετική αξιολόγηση των καταναλωτών.

Η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτώμενων συμφωνεί προκειμένου να γίνει εφικτό  να καταστεί μια επιχειρηματική δραστηριότητα φιλική προς το περιβάλλον, δηλαδή να είναι δυνατή η μείωση των περιβαλλοντικών της επιπτώσεων, θα  πρέπει να προηγηθεί η καταγραφή των πηγών τους.  

Το πεδίο διερεύνησης επεκτείνεται και στη διοργάνωση εκδηλώσεων, όπου η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτηθέντων, οι οποίοι μάλιστα εκείνη τη στιγμή συμμετείχαν σε μια φιλική προς το περιβάλλον έκθεση, συμφωνεί ότι η ελαχιστοποίηση των δυσμενών επιπτώσεων που προκύπτουν από την εκδήλωση και από την δημιουργία, κατανάλωση και χρήση των διαφόρων υλικών είναι σημαντικό κριτήριο θετικής αξιολόγησής της.

Στη συνέχεια,  εξετάστηκε η αντίληψη των ερωτώμενων σχετικά με τις επιχειρήσεις που διατηρούν ιστοχώρους των οποίων η λειτουργία είναι φιλική προς το περιβάλλον. Παρά την ελλιπή ενημέρωση του κοινού γύρω από τις δυσμενείς κλιματικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις της λειτουργίας ενός ιστοχώρου, η μέτρησή τους αποτελεί θετικό κριτήριο αξιολόγησής για  την πλειοψηφία των ερωτηθέντων. 

Τα προτιμώμενα μέσα δημοσιοποίησης των χαρακτηριστικών πράσινης πιστοποίησης είναι κατά σειρά προτεραιότητας το ίδιο το  μετρούμενο μέσο, ο ηλεκτρονικός τύπος γενικά και ένας ειδικός, για τέτοιες πληροφορίες, ιστοχώρος.

Τέλος, η ιδέα της Πράσινης Επιχειρηματικότητας ως πρακτική, που αρχικά απογράφει και μετρά τις δυσμενείς επιπτώσεις που έχει η επιχειρηματική λειτουργία στο κλίμα και στο περιβάλλον, και στη συνέχεια διερευνά και εφαρμόζει τρόπους σταδιακής μετρήσιμης μείωσης αυτών των επιβαρύνσεων, βρίσκει σύμφωνη την πλειοψηφία των ερωτώμενων.

EMEAgr: Στην πράξη, τι μπορεί να κάνει μια επιχείρηση ώστε να κινηθεί προς την κατεύθυνση που υποδεικνύει το καταναλωτικό κοινό της έρευνας;
Σ. Αφζαλή: Η έρευνα αποδεικνύει ότι το κοινό θεωρεί πολύ σημαντικό κριτήριο θετικής αξιολόγησης μιας επιχείρησης τα να  μεριμνά ώστε να μετρά και να ελαχιστοποιεί τις περιβαλλοντικές της επιπτώσεις.

Φυσικά, όπως υποδεικνύει ο όρος της αειφορίας, η περιβαλλοντική χροιά μιας επιχειρηματικής δραστηριότητας,  πρέπει να συνάδει με την οικονομική της επίδοση και όχι να την πλήττει.

Προς αυτή την κατεύθυνση, η Green Evolution, εξειδικευμένος σύμβουλος στον τομέα της αειφορίας, προτείνει αρχικά μια σειρά προσιτών προϊόντων, των οποίων η περιβαλλοντική συμβολή  και αυστηρά επιστημονική προσέγγιση επιβεβαιώνεται με την σφραγίδα του σχήματος πιστοποίησης CO2 Neutral Seal. Αυτά είναι τα πιστοποιημένα, ανθρακικά ουδέτερα, εταιρικά προϊόντα που χρησιμοποιεί η εκάστοτε επιχείρηση, όπως τα εταιρικά φυλλάδια, οι επαγγελματικές κάρτες και φυσικά ο εταιρικός ιστοχώρος. Η διαδικασία εμπεριέχει τη συλλογή στοιχείων από τους συνεργαζόμενους εξωτερικούς συνεργάτες της επιχείρησης που εμπλέκονται στην υλοποίηση του προϊόντος. Στη συνέχεια ακολουθεί ο υπολογισμός των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου που εκλύονται κατά τη διάρκεια ζωής του προϊόντος, σύμφωνα με τα διεθνώς αναγνωρισμένα πρότυπα. Τέλος, οι μετρούμενες εκπομπές αντισταθμίζονται από τα περιβαλλοντικά οφέλη που επιφέρει ένα ενισχυόμενο, πιστοποιημένα θετικό προς το Κλίμα και το Περιβάλλον, έργο. Η διαδικασία αυτή αποδίδει το πιστοποιητικό ανθρακικά ουδέτερου προϊόντος και ταυτόχρονα επιβεβαιώνει ότι οι πηγές αρνητικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων καταγράφονται και άρα γίνεται δυνατή η μείωσή τους.

Η παραπάνω διαδικασία μπορεί να ακολουθηθεί και για το σύνολο των δραστηριοτήτων μιας εκδήλωσης, η οποία πέρα από τα προϊόντα (φυλλάδια, Banners, Συνεδριακές Τσάντες κλπ) και την λειτουργία του ιστοχώρου περιλαμβάνει επιπλέον τις μετακινήσεις των συμμετεχόντων και την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας στους χώρους της εκδήλωσης. Για παράδειγμα, η PassiExpo2013, μια εκδήλωση μεσαίας κλίμακας, είχε σαν αποτέλεσμα την εκλυση 12 τόνων CO2eq, η οποία αντισταθμίστηκε. Σκοπός του ΕΙΠΑΚ είναι να μειώσει το ανθρακικό αποτύπωμα στην PassiExpo του 2014, και έτσι να έχει προχωρήσει σε μία πραγματικά πιο πράσινη εκδήλωση στον μέλλον.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ