του Δημητρίου ΠΟΓΚΑ
Με την παρουσίαση τριών ελληνικών νεοφυών επιχειρήσεων από τον χώρο της τεχνολογίας ολοκληρώθηκε το τρίτο Private Equity Forum, που διοργάνωσε η Financial-Academy.eu και συγκέντρωσε στελέχη από τον εταιρικό και οικονομικό "κόσμο" της χώρας.
Στο φετινό συνέδριο, υποστηρικτής επικοινωνίας του οποίου υπήρξε και το EMEAgr, στο προσκήνιο βρέθηκε η startup επιχειρηματικότητα και οι private equity και venture capitals επενδύσεις ως ένας "δρόμος" διεξόδου της ελληνικής οικονομίας από την κρίση. Συζητήθηκαν ο ρόλος του startup επιχειρηματικού οικοσυστήματος υψηλής τεχνολογίας στο σχηματισμό της "νέας εποχής" της ελληνικής αγοράς και το κατά πόσο η περίοδος που διανύει η Ελλάδα είναι κατάλληλη για επενδύσεις στη χώρα όχι μόνο στον τεχνολογικό χώρο, αλλά και σε τομείς όπως το real estate. Στο τρίτο μέρος του συνεδρίου παρουσιάστηκε το ελληνικό "παράδειγμα", τρεις ιστορίες ελληνικών επιχειρήσεων που έχουν κατακτήσει ένα επίπεδο επιτυχίας σε διεθνές επίπεδο.
Όπως τόνισε ο Γιώργος Σπανουδάκης, πρόεδρος και συνιδρυτής της εταιρείας που αναπτύσσει την εφαρμογή Pinnatta, η νεογέννητη ελληνική startup "σκηνή" δεν βρίσκεται ακόμη σε πλήρες στάδιο ανάπτυξης, ωστόσο έχει ήδη κατακτήσει ένα πρώτο σημαντικό "milestone", με νέες startups να δημιουργούνται σχεδόν κάθε μέρα, την στιγμή που το 2010 δεν υπήρχε καν ένα τέτοιο "οικοσύστημα". Σύμφωνα με τον ίδιο, οι νέες ελληνικές εταιρείες καλούνται να αντιμετωπίσουν την έλλειψη μίας startup νοοτροπίας, την νοοτροπία της "τελευταίας στιγμής" που χαρακτηρίζει τους Έλληνες, τη "λαβωμένη" εικόνα της χώρας στο εξωτερικό και το γεγονός ότι οι πελάτες στους οποίους απευθύνονται βρίσκονται σε όλο τον κόσμο και άρα είναι απομακρυσμένοι από την ίδια την εταιρεία.
Ωστόσο, η δραστηριοποίηση στην Ελλάδα προσφέρει ευκαιρίες, όπως ένα αρκετά ισχυρό και μεγάλο πληθυσμιακά ταλέντο ειδικά στον τομέα της τεχνολογίας, ο χαμηλός ανταγωνισμός στις προσλήψεις και η οικονομική κρίση που επιτρέπει σε μία εταιρεία να προσλαμβάνει με τον ίδιο προϋπολογισμό 3 - 4 φορές περισσότερο προσωπικό από ό,τι μία εταιρεία στη Γερμανία ή στο Σίλικον Βάλλεϋ. Για την αντιμετώπιση των προβλημάτων, ο Γ. Σπανουδάκης πρότεινε στις ελληνικές startups τη μελέτη και την έρευνα πάνω στον τομέα δραστηριοποίησής τους, τα διαρκή ταξίδια στις αγορές και τους πελάτες του εξωτερικού, να μην φοβούνται να ζητούν βοήθεια, να συνεχίσουν να προσπαθούν και να δουλεύουν σκληρά μέχρι να πετύχουν.
Για τη διαμόρφωση ενός ισχυρού ελληνικού και ανταγωνιστικού προς τα ξένα startup οικοσυστήματος, ο Γ. Σπανουδάκης τόνισε ότι απαιτείται οι εταιρείες να στοχεύουν εξαρχής στη διεθνή και όχι στην εγχώρια αγορά, να γνωρίσουν από κοντά τα ώριμα οικοσυστήματα του εξωτερικού και "μπολιάσουν" την τεχνογνωσία τους στο εγχώριο οικοσύστημα και να δείξουν υπομονή, καθώς η επόμενη "γενιά" startup επιχειρήσεων θα είναι αυτή που θα επιτύχει. Ο συνιδρυτής της Pinnatta ανέφερε, τέλος, ότι οι ελληνικές εταιρείες χρειάζονται ευκαιρίες να προσπαθήσουν, χρηματοδότηση, χρόνο για να επιτύχουν, υποστήριξη και δικτύωση, ενώ τόνισε ότι στο σημείο που βρίσκεται πλέον το ελληνικό οικοσύστημα χρειάζεται ως επόμενο σημείο αναφοράς μία πολύ μεγάλη ιστορία επιτυχίας, είτε με την εξαγορά μία ελληνικής εταιρείας είτε με την είσοδό της στο χρηματιστήριο κοκ.
Από την πλευρά του ο Δρ. Γιώργος Κουτσογιαννόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της Helic, τόνισε ότι παρότι δεν υπάρχει μία και μοναδική "συνταγή" για την επιτυχία μίας εταιρείας παρέθεσε μερικά στοιχεία που μπορούν να την βάλουν στο σωστό "δρόμο": η πολύ σκληρή δουλειά, τα λάθη που κάνει και η βιωματική εμπειρία που αποκτά κάποιος στην πορεία της διαδρομής, ένας έμπειρος σύμβουλος από τον κλάδο που δραστηριοποιείται η εταιρεία και ένα μεγάλο όραμα με "προσγειωμένους" στόχους. Βασική συνταγή επιτυχίας είναι σε κάθε περίπτωση η εκτέλεση της ιδέας και η άμεση προσέγγιση με πελάτες που είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν για το προϊόν ή την υπηρεσία της εταιρείας.
Συνταγή επιτυχίας, τόνισε ο Γ. Κουτσογιαννόπουλος, δεν υπάρχει ούτε για την εξεύρεση μίας χρηματοδότησης, η οποία μπορεί να μην είναι το παν για μία εταιρεία, ωστόσο είναι αυτή που θα "απογειώσει" ένα επιχειρηματικό πλάνο. Σημαντικό είναι μία εταιρεία να βρίσκει επενδυτές που όχι μόνο θα δώσουν τα χρήματά τους, αλλά και που θα είναι γνώστες της αγοράς που δραστηριοποιείται η εταιρεία.
Τέλος, ο Σπύρος Ντόβας, υπεύθυνος επιχειρηματικής ανάπτυξης στην Taxibeat, ορμώμενος από την διεθνή εμπειρία της εταιρείας έδωσε τις δικές του συμβουλές για την επέκταση μίας εταιρείας στο εξωτερικό: κάθε χώρα εμφανίζει τις δικές της ιδιαιτερότητες και προβλήματα που καλείται να επιλύσει μία εταιρεία εφαρμόζοντας το ίδιο επιχειρηματικό σχέδιο, το "κλειδί" είναι η εντοπιότητα, το χτίσιμο δηλαδή ομάδων από ανθρώπους της εκάστοτε χώρας ή πόλης που γνωρίζουν την εγχώρια αγορά, και η τοπικοποίηση, η προσαρμογή δηλαδή του προϊόντος ή της υπηρεσίας στα τοπικά χαρακτηριστικά διατηρώντας τον ενιαίο του χαρακτήρα, ενώ πολύτιμη εμπειρία προσθέτουν τα νέα λάθη που κάνει μία εταιρεία σε κάθε νέα αγορά που δραστηριοποιείται.