Γιατί το μοντέλο SaaS (Software-as-a-Service) αξίζει!

του Αντώνη ΜΟΝΟΚΡΟΥΣΟΥ*

Στις μέρες μας, όλοι ξέρουν κάτι σχετικά με το “cloud”. Μέσα σε λίγα μόλις χρόνια, ο κλάδος, οι αναλυτές και τα μέσα ενημέρωσης έχουν δημιουργήσει μια σταθερή ροή πληροφοριών για να οριστεί με ακρίβεια το τι είναι πραγματικά το περιβάλλον υπολογιστικών συστημάτων cloud και, ίσως πιο σημαντικό, να ποσοτικοποιηθούν και να διευκρινιστούν τα πλεονεκτήματα που έχει να προσφέρει στις επιχειρήσεις.

Συχνά δίνεται έμφαση στην αξιοποίηση της μετατόπισης από τις κεφαλαιακές δαπάνες (CapEx) στις λειτουργικές δαπάνες (OpEx). Εξίσου συχνά, η συζήτηση καλύπτει προβληματισμούς του IT όπως η επεκτασιμότητα ή η δυναμικότητα κατ’ απαίτηση, καθώς και η ικανότητα απλοποίησης της διαχείρισης του IT και η δυνατότητα των επαγγελματιών της τεχνολογίας να επικεντρώνονται στην επίλυση επιχειρηματικών προβλημάτων και τη δημιουργία ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων!

Αν και κάθε ένα από αυτά τα επιχειρήματα έχει την αξία του, συχνά επικαλύπτουν μια από τις πιο ενδιαφέρουσες διαστάσεις. Αυτή έγκειται στο γεγονός ότι η διάθεση επιχειρηματικών εφαρμογών σε περιβάλλον cloud μέσα από ένα μοντέλο Software-as-a-Service (SaaS), με πληρωμή βάσει συνδρομής, είναι παραπάνω από κοινή λογική. Μπορεί, επίσης, να γεφυρώσει το λεγόμενο “χάσμα καινοτομίας” που συχνά πλήττει τους οργανισμούς IT μεγάλων εταιρειών.

Το μοντέλο SaaS, αυτό καθ’ εαυτό, δεν είναι νέα έννοια. Μάλιστα, η ανάπτυξή του μπορεί να εντοπιστεί στα τέλη της δεκαετίας του 1990, όταν οι εφαρμογές που βασίζονταν στο Web και παρέχονταν από προμηθευτές εφαρμογών υπηρεσιών (ASP) τράβηξαν την προσοχή πολλών διευθυντών IT και ερέθισαν τη φαντασία τους. Οι πρώτες εφαρμογές συχνά εστίαζαν στην αυτοματοποίηση για το δυναμικό των πωλήσεων (SFA) και στη διαχείριση πελατειακών σχέσεων (CRM), καθώς και στη διαχείριση περιεχομένου Web.

Ταχύτητα και ευκολία
Η επιλογή και η υλοποίηση επιχειρηματικών εφαρμογών μπορεί να αποδειχτεί πρόκληση, που απαιτεί στενή συνεργασία ανάμεσα στο προσωπικό της επιχείρησης και το τμήμα IT. Η ενοποίηση είναι κρίσιμης σημασίας για την αποφυγή διαταραχών και τη διασφάλιση της απρόσκοπτης μεταφοράς δεδομένων. Επιπλέον, πρέπει να αναμένονται τυχόν προβλήματα σχετικά με την υποδομή και να αντιμετωπίζονται αποτελεσματικά, ώστε οι εφαρμογές να υποστηρίζονται χωρίς τον κίνδυνο δαπανηρών διακοπών λειτουργίας.

Ο χρόνος που απαιτείται για την εγκατάσταση, τη μεταφορά δεδομένων και τις δοκιμές, συσσωρεύεται και μπορεί να είναι πολύς… ακόμα και όταν όλα κυλούν ομαλά. Ωστόσο, η πραγματικότητα είναι ότι τα περισσότερα έργα IT απέχουν πολύ από το να χαρακτηριστούν “ομαλά”. Σύμφωνα με την KPMG, σχεδόν το 70% των οργανισμών που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι είχαν βιώσει τουλάχιστον μία αποτυχία έργου μέσα στους προηγούμενους 12 μήνες, ενώ το 50% απάντησε ότι το έργο δεν κατάφερε να πετύχει τους αρχικούς στόχους.

Η κοινή πεποίθηση ήταν ότι, όπως υπαγόρευε η παράδοση, αυτές οι εφαρμογές ανήκαν στο κέντρο δεδομένων, όπου τις φρόντιζε το προσωπικό του τμήματος IT. Οι χρήστες των επιχειρήσεων είχαν τον έλεγχο μόνο για ό,τι χρειάζονταν για να κάνουν τη δουλειά τους, τίποτα περισσότερο.

Οι επιχειρηματικές εφαρμογές που βασίζονται στο μοντέλο SaaS και προέρχονται από προμηθευτές όπως η Oracle, είναι ισχυρές, πλήρως λειτουργικές, υψηλού επιπέδου επιχειρηματικές εφαρμογές που μπορούν να τεθούν υπό τον έλεγχο των ίδιων των ομάδων της επιχείρησης που τις χρησιμοποιούν σε καθημερινή βάση.

Αυτή η διαδικασία που θέλει οι επιχειρηματικές μονάδες να αναλαμβάνουν τον έλεγχο των εφαρμογών φαίνεται ότι γίνεται με γοργούς ρυθμούς κανόνας και δεν αποτελεί πλέον την εξαίρεση. Για παράδειγμα, κατά το 2012, η εταιρεία Constellation Research που ειδικεύεται στις αναλύσεις επιχειρηματικού περιβάλλοντος, αποκάλυψε ότι ενώ οι προϋπολογισμοί των τμημάτων IT είχαν μειωθεί κατά 5% το προηγούμενο έτος, οι δαπάνες για τεχνολογία στους επιμέρους επιχειρηματικούς τομείς (LOB) είχαν αυξηθεί κατά περίπου 20%.

Οι νεότερες και σημαντικότερες δυνατότητες
Οι νέες δυνατότητες, όπως αυτές που αφορούν στις φορητές συσκευές και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, κάνουν πολλά παραπάνω από το να κάνουν τη δουλειά πιο ευχάριστη: κάνουν τη δουλειά πιο αποτελεσματική και τους ανθρώπους πιο παραγωγικούς. Επίσης, παρακινούν για καινοτομίες, καθώς προσφέρουν νέες λειτουργίες και νέους τρόπους συνεργασίας.

Το ερώτημα είναι πώς μπορούμε να βεβαιωθούμε ότι το προσωπικό έχει πρόσβαση στην ολοκαίνουργια “φανταστική δυνατότητα” χωρίς να υποστούμε την αναστάτωση μιας πλήρους αναβάθμισης του λογισμικού; Η απάντηση βρίσκεται σε μια υποδομή τεχνολογίας που εξαλείφει την πολυπλοκότητα.

Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της τεχνολογίας για μεγάλες επιχειρήσεις ενημερώνουν διαρκώς τις επιχειρηματικές τους εφαρμογές που βασίζονται στο μοντέλο SaaS, όχι μόνο για να βελτιώσουν τη λειτουργικότητα, αλλά επίσης και όσον αφορά στην ασφάλεια, στη χρηστικότητα, στις ενημερώσεις κώδικα (patches) και στη διόρθωση σφαλμάτων. Όλα αυτά γίνονται στο παρασκήνιο, με τρόπο που δεν επηρεάζει τους χρήστες. Η ομάδα των χρηστών μπορεί να ξεκινήσει άμεσα να χρησιμοποιεί αυτές τις νέες δυνατότητες, ώστε να μπορεί να παίρνει καλύτερες και πιο σωστές επιχειρηματικές αποφάσεις.

Μεγάλη, επίσης, ζήτηση αντιμετωπίζουν οι επιχειρηματικές εφαρμογές τύπου SaaS όσον αφορά στις λειτουργίες που αφορούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ενώ μερικοί προμηθευτές λύσεων SaaS προσθέτουν εκ των υστέρων κάποιες λειτουργίες που αφορούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με αποτέλεσμα η επιχειρηματική αξία να ενισχύεται λίγο μόνο, οι καινοτόμες εταιρείες έχουν ξεκινήσει να ενσωματώνουν δυνατότητες για τα κοινωνικά δίκτυα με τρόπο που εξασφαλίζει το μεγαλύτερο όφελος για τις ομάδες της επιχείρησης και τους πελάτες τους.

Παρέχοντας σύγχρονες επιχειρηματικές εφαρμογές SaaS με εκπληκτικές νέες δυνατότητες, οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της τεχνολογίας παρέχουν στους επιχειρηματικούς χρήστες λύσεων SaaS οριζόντια και κατακόρυφη ορατότητα στην επιχείρησή τους. Αποκτούν, επίσης, πρόσβαση σε ενοποιημένες επιχειρησιακές διαδικασίες που μπορούν να βοηθήσουν στην εύρεση λύσεων σε προβλήματα που επηρεάζουν συνολικά την επιχείρηση.

Η έμφαση στην ευελιξία
Οι επιτυχημένες επιχειρήσεις είναι νικητές επειδή είναι ευέλικτες και προσαρμόζονται καλά στις αλλαγές. Ωστόσο, για να επιτευχθεί αυτή η ευελιξία θα απαιτούταν η προσθήκη νέων δυνατοτήτων στις επιχειρηματικές εφαρμογές, η προσθήκη νέων χρηστών σε μια εφαρμογή ή η ανάπτυξη μιας εντελώς νέας εφαρμογής.

Οι πιο πρόσφατες λύσεις στον τομέα των επιχειρηματικών εφαρμογών που προσφέρουν ορισμένοι προμηθευτές τεχνολογίας διευκολύνουν σημαντικά την επίτευξη ευελιξίας. Διευκολύνεται η ρύθμιση και έναρξη παραγωγικής λειτουργίας νέων χρηστών, καθώς και η ενεργοποίηση νέων λειτουργικών μονάδων ή συστατικών στοιχείων που δεν αποτελούσαν μέρος της αρχικής υλοποίησης.

Επειδή ο προμηθευτής χειρίζεται τις διαδικασίες υποστήριξης (backend), δεν υπάρχουν ανησυχίες για την υποδομή εάν η επιχείρηση προσθέσει χρήστες, ακόμη κι αν αυτό γίνεται για την προσωρινή κάλυψη μιας απότομης αύξησης της ζήτησης.

Οι κορυφαίες εταιρείες όπως η Oracle, χρησιμοποιούν κλαδικά πρότυπα για να διευκολύνουν την κοινή χρήση και ανάλυση πληροφοριών ανάμεσα σε εφαρμογές εσωτερικής εγκατάστασης και σε εφαρμογές που βασίζονται στο cloud. Χάρη σε αυτά τα κλαδικά πρότυπα, οι πελάτες απαλλάσσονται από προβληματισμούς σχετικά με τον κίνδυνο αποκλειστικής εξάρτησης από έναν προμηθευτή.

Αύξηση των προϋπολογισμών για καινοτομία
Κάτι που ακούγεται πολύ ελκυστικό στα αυτιά όλων, και όχι μόνο του Διευθυντή του Οικονομικού τμήματος (CFO), είναι η ανακατανομή ενός μέρους του 80% των δαπανών του IT που χρησιμοποιείται για τη διατήρηση του συστήματος σε λειτουργία – δηλαδή για την απλή λειτουργία και συντήρηση των συστημάτων – και η μετακίνησή του προς καινοτόμα έργα.

Τα μικρότερα κόστη υποδομής και συντήρησης, που εξασφαλίζονται από επιχειρηματικές εφαρμογές SaaS, σημαίνουν ότι μπορούν να αποδεσμευτούν κεφάλαια για επένδυση σε άλλους, πιο στρατηγικούς τομείς, ενώ οι χρήστες συνεχίζουν να απολαμβάνουν τις πιο σύγχρονες, πλήρως λειτουργικές και ασφαλείς επιχειρηματικές εφαρμογές.

Το μοντέλο τιμολόγησης που βασίζεται σε συνδρομή επιτρέπει περισσότερη ευελιξία σε σχέση με τις παραδοσιακές προσεγγίσεις. Όταν οι εφαρμογές είναι διαισθητικές και έχουν πλούσιες δυνατότητες, είναι εύχρηστες και προσαρμοσμένες στον τύπο των ρόλων που εκτελούν οι χρήστες σε όλη την επιχειρησιακή διαδικασία. Ορισμένες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της τεχνολογίας για μεγάλες εταιρείες δίνουν στους πελάτες την επιλογή να φιλοξενούν τα δεδομένα τους σε ενδοχώριες εγκαταστάσεις, μέσα από τοπικά κέντρα δεδομένων. Αυτό σημαίνει ότι οι πελάτες μπορούν να ελαχιστοποιήσουν τα κόστη αγοράς και διαχείρισης όλου του σχετικού λογισμικού και της υλικής υποδομής και να εκχωρήσουν μεγαλύτερο μέρος του προϋπολογισμού για καινοτομίες στην επιχείρηση.

Το μοντέλο SaaS πραγματώνει τα προσδοκώμενα οφέλη από το Cloud
Αν και φαίνεται ότι όλοι μιλούν για τα cloud, είναι σαφές ότι δεν είναι όλα τα cloud ίδια. Ή, για περισσότερη ακρίβεια, δεν είναι όλα τα είδη cloud σωστά για κάθε επιχείρηση.

Ωστόσο, όσον αφορά στο μοντέλο Software-as-a-Service (SaaS), ένα πράγμα είναι βέβαιο: πολύ λίγοι παίκτες στην αγορά μπορούν να βοηθήσουν οποιαδήποτε εταιρεία που υιοθετεί κάποια πρωτοβουλία cloud να απολαύσει υψηλά οφέλη για την επιχείρηση και το IT.

*Ο Αντώνης Μονοκρούσος είναι Country Leader στην Oracle Ελλάς και Cluster Leader στην Oracle GCMM

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ