To ελληνικό startup οικοσύστημα και το αρνητικό προϊόν II

του Πάνου ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ*

Διαβάστε το άρθρο αυτό σε συνέχεια του πρώτου μέρους: To ελληνικό startup οικοσύστημα και το αρνητικό προϊόν

Άρα ο φίλος εντρεπρενούρ αποφασίζει να ξεκινήσει. Έχει μια ιδέα για ένα προϊόν, βρήκε και το φίλο από το πανεπιστήμιο και είναι έτοιμοι. Βέβαια υπάρχει ένα θέμα μέχρι να βγάλουν κάτι που θα μπορούσε να σταθεί εμπορικά χρειάζονται λεφτά. Οι επιλογές μπροστά τους είναι:

Λύση Υπέρ Κατά Ενδείκνυται για…
Freelancing Δεν χάνεις μετοχές

Δε χάνεις χρόνο σε παζάρια
& παρουσιάσεις

Μπορεί να μάθεις πολλά από
καλούς πελάτες

Χάνεις focus

Κουράζεσαι

Ίσως γλυκαθείς με καλά λεφτά αν
δουλεύεις για πελάτη στο εξωτερικό

Πολύ καλούς devs

Νέους devs/designers που θέλουν
να δουν ένα σοβαρό project (αν βρουν στο εξωτερικό)

Φίλοι και οικογένεια Γρήγορα λεφτά

Σημαντικοί πόροι (πχ. σπίτι)
Ψυχολογική υποστήριξη

Μπορεί να τσακωθείτε

Δεν έχεις ισχυρό κίνητρο να
πετύχεις αφού δεν υπάρχει πίεση

Πρόσφατα αποφοιτήσαντες

Παντρεμένους που αφήνουν την
υπάρχουσα δουλειά τους

Άνεργοι

Accelerator (με χρήματα) Χρήματα :)

Ίσως κάποια γνώση

Ίσως κάποιο δίκτυο

Ίσως δώσουν μια δομή στην ιδέα

Απειρία όσων τρέχουν
accelerators

Οι accelerators δεν έχουν στόχο
πετυχημένες επιχειρήσεις άρα δεν σπρώχνουν όσο πρέπει

Ελλιπή networks
 

First time founders

Part time founders

Accelerator (χωρίς χρήματα) Ίσως κάποια γνώση

Ίσως κάποιο δίκτυο

Ίσως δώσουν μια δομή στην ιδέα

Τα ίδια με παραπάνω και:

Χάσιμο χρόνου σε PR του
οργανισμού που τρέχει τον accelerator
Αίσθηση φροντιστηρίου
Μη ώθηση

Φοιτητές

Νέοι απόφοιτοι

Accelerator στο εξωτερικό Ίσως καλύτερο δίκτυο

Ίσως καλύτεροι όροι

Καλύτερο δίκτυο συμμετεχόντων

Συμμετοχή σε διεθνές δίκτυο

Εξωστρέφεια

Πολύς χρόνος σε αιτήσεις,
συνεντεύξεις

Ελάχιστοι accelerators
συμβάλλουν σε επιτυχία

Αυξημένο burn rate λόγω μετεγκατάστασης

First time founders

Πιο δυναμικές και αποφασισμένες
ομάδες
 

Fund raising εντός Ελλάδας Αρκετά Χρήματα

Ευκολότερη πρόσβαση

Κατανόηση

Συντομότερος (;) χρόνος για
κλείσιμο γύρου

Σωστός partner για ελληνικά
operations

Ανεπαρκή δίκτυα

Απειρία

Μικρά portfolios

Ανεπαρκή αντίληψη τάσεων στην
τεχνολογία
Μικρό χωριό
 

Ομάδες με αρχικό traction

Πιο έμπειροι founders

Δεμένες και αλληλοσυμπληρού-
μενες
ομάδες

Fund raising εκτός Ελλάδας
(ώριμα funds)
Πολλά Χρήματα

Έξυπνα Χρήματα

Δίκτυο

Διευθυντικά στελέχη με εμπειρία

Προβολή

Portfolios
 

Δύσκολη εμπιστοσύνη

Τοπικότητα

Τεράστιος ανταγωνισμός

Έξοδα για ταξίδια

Διαφορές ώρας
Intros (χρειάζεσαι δίκτυο)
Πολλή ώριμη στρατηγική

Επιτυχημένοι founders

Μετεγκατεστημένες ομάδες

Ομάδες με ξένους συνιδρυτές

Προϊόντα με μεγάλο tractions ή
τεράστια δυναμική

Απόφοιτοι Stanford :)

Πρόγραμμα εκπαίδευσης Ίσως κάποια γνώση Ένα ακόμα φροντιστήριο Φοιτητές

Νέοι απόφοιτοι

Άνεργοι

Επιλογές φαίνεται ότι υπάρχουν. Και φυσικά ο καλύτερος τρόπος για να βγάλεις την ιδέα σου προς τα έξω είναι στα πλαίσια ενός event. Μήπως από όλα τα παραπάνω έχουμε πλεόνασμα; Αν ναι γιατί δεν έχει βγει κάτι εντυπωσιακό τους τελευταίους 12 μήνες; Μήπως όλη η παραφιλολογία, τα events, οι εκκολάψεις  και οι “μέντορες” συνδράμουν αρνητικά στο συνολικά παραγόμενο προϊόν; Έχει μειωθεί το οριακό προϊόν; Μήπως ο θόρυβος στο σήμα γίνεται μεγάλος;

papadopoulos bugsense output per unit

Τα 2 προηγούμενα χρόνια είδαμε startups να ανδρώνονται πρώτου υπάρξει όλο αυτό το boom. Transifex, Workable, Helic, Taxibeat, BugSense. Μετά το boom (μέσα 2013) όμως ποιο είναι το next big thing από την Ελλάδα;

Σχεδόν κανένας accelerator δεν έχει metrics, ποιος από αυτούς πραγματικά θέλει να βγάλει λεφτά και που βρίσκονται τώρα οι startups τους; Έχουν γίνει demo days που δεν έχουν δημοσιευθεί καν στον τύπο! Οι startups που θέλουν να ενταχθούν σε αυτούς θα πρέπει να γνωρίζουν αυτά τα στατιστικά και τους στόχους τους, αλλιώς είναι χαμένος χρόνος. Και θα πρέπει να υπάρχει και μεταξύ τους ανταγωνισμός κάτι που βλέπουμε στα funds και αυτό είναι θετικό.

H δικιά μου συμβουλή είναι η εξής: δούλεψε 6-12 μήνες σαν freelancer ειδικά με κάποιο καλό πελάτη από το εξωτερικό. Το μόνος που θες είναι γνώσεις και ένα λογαριασμό στην oDesk. Βέβαια ακόμα καλύτερα να δουλέψεις για μια startup – αλλά ΠΡΟΣΟΧΗ, μπορεί να τα μάθεις όλα λάθος εκεί! Μάθε να δουλεύεις έξυπνα με προδιαγραφές, project management, code repositories, reports. Δες τάσεις πέρα από την Ελλάδα και σκέψου το προϊόν σου. Ο πελάτης σου θα το αγόραζε; Προσπάθησε στο freelancing να συνεργαστείς, αν όλα πάνε καλά ο συνέταιρος σου θα είναι ο αυριανός cofounder σου. Τα χρόνια συνεργασίας μετράνε πολύ μπροστά σε ένα VC. Όταν νιώσετε έτοιμοι και έχετε λίγα χιλιάρικα στην άκρη κλειδωθείτε για 2 μήνες και φτιάξτε ένα πρωτότυπο. Ξεκινήστε στο μήνα πάνω να μιλάτε με τους εγχώριους επενδυτές. Αν έχετε περισσότερα λεφτά κάντε μια βόλτα από Λονδίνο, Τελ Αβίβ, Σαν Φρανσίσκο απλά για να ακούσετε και να δείτε. Γυρίστε στους εγχώριους επενδυτές και προσπαθήστε να σηκώσετε έναν πρώτο γύρο. Αν σας απορρίψουν είτε ξανασχεδιάζετε ή αν πιστεύετε τόσο πολύ σε αυτό που κάνετε και έχετε και traction φύγετε έξω! Τίποτα δε θα είναι εύκολο αλλά δεν είστε εδώ για τα εύκολα!

ΥΓ. Την άλλη φορά θα μιλήσουμε για δημιουργικά πράγματα και όχι άλλη γκρίνια. Τι θα πει product development και ποιες είναι ορισμένες στρατηγικές ανάπτυξης προϊόντος. Αν θέλετε να προτείνετε ένα θέμα στείλτε μου στο @panosjee. Το να χτίσουμε ένα οικοσύστημα δε θέλει γκρίνια, θέλει κριτική (πράγμα που σπανίζει), συζητήσεις, δράσεις και δίκτυο (πάνω από όλα).

*Founder @BugSense

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ